Hej,
vi funderar på att installera bergvärme innan vintern. Efter att kollat runt lite, pratat med grannar osv så inser jag att det kostar runt 200000 att få det fixat (vi bor i Stockholm).
Men, vi har också en bekant som installerat bergvärme för runt 70000 genom att köpa en värmepump själv, beställa borrning och sen ta dit en rörmokare för inkopplingen. Känns som ett bra alternativ. Nån mer som har erfarenhet av det? Nackdelar?
mvh
/o
vi funderar på att installera bergvärme innan vintern. Efter att kollat runt lite, pratat med grannar osv så inser jag att det kostar runt 200000 att få det fixat (vi bor i Stockholm).
Men, vi har också en bekant som installerat bergvärme för runt 70000 genom att köpa en värmepump själv, beställa borrning och sen ta dit en rörmokare för inkopplingen. Känns som ett bra alternativ. Nån mer som har erfarenhet av det? Nackdelar?
mvh
/o
Vi fick två offerter på "helentreprenad" när vi skulle installera. Offerterna låg på 110- resp. 111.000:- inkl. allt. Detta gällde en Nibe 7 kW-pump och ca 140 meter borrhål, och gjordes 2004 i Karlskoga.
Istället köpte vi pumpen till i stort sett inköpspris av en bekant på en VVS-grossist (kostade ca 35000
, pratade själva med borrare (28000:- för 142 m samt 7 m foderrör), anlitade en elektriker (ca 2000
och fick hjälp av en VVS-kompis med rörinstallation (ca 10000
. Alltså hamnade vi på omkring 75.000:- istället för 110.000:-... Kändes riktigt bra...!
Dessutom fick man då 10 000:- i bidrag när man installerade bergvärme...
Tror att man ska vara noga med val av borrare, att de kan sina saker helt enkelt. Mina föräldrar hade otur i sitt val av borrare och det blev inte bra - de har haft problem med lite läckage o.s.v...
För övrigt ser jag ingen anledning till att köra helentreprenad. Vår pump har rullat och gått i 6 år, det enda jag gjort är att återställa motorskyddet 1 gång!
Blev dock lite tveksam till priserna som du angav - det måste skilja en del i installationerna i de två fallen. Har du fått nån offert själv?
Istället köpte vi pumpen till i stort sett inköpspris av en bekant på en VVS-grossist (kostade ca 35000
Tror att man ska vara noga med val av borrare, att de kan sina saker helt enkelt. Mina föräldrar hade otur i sitt val av borrare och det blev inte bra - de har haft problem med lite läckage o.s.v...
För övrigt ser jag ingen anledning till att köra helentreprenad. Vår pump har rullat och gått i 6 år, det enda jag gjort är att återställa motorskyddet 1 gång!
Blev dock lite tveksam till priserna som du angav - det måste skilja en del i installationerna i de två fallen. Har du fått nån offert själv?
Det är mycket penagar man kan göra på att göra det själv. Man får också bättre koll på kvalitén och hur man vill ha det. Man kan passa på att få en större/bättre anläggning när man gör det själv till ett extremt mycket bättre pris. Man kan få ett mycket bättre pris på pumpen om man köper den själv. Rören kan man köpa på Rinkaby. Hyr en in en bra borrare. Grävningen gör man själv. Rören kan man också relativt lätt göra själv om man är händig. Elen kanske någon behörig elektriker bör dra...
Det är få saker man så snabbt kan tjäna pengar på som detta. Dessutom får man om man har lite koll en mycket bättre anläggning med bättre kvalité än "de färdiga dyra helentreprenad paketen"...
Skulle kunna tänka mig att man drygt kommer ner i halva priset?
Det som man måste hitta är nån som skriver på försäkringspapren för pumpen?
Det är få saker man så snabbt kan tjäna pengar på som detta. Dessutom får man om man har lite koll en mycket bättre anläggning med bättre kvalité än "de färdiga dyra helentreprenad paketen"...
Skulle kunna tänka mig att man drygt kommer ner i halva priset?
Det som man måste hitta är nån som skriver på försäkringspapren för pumpen?
Redigerat:
Tack för svaren. Och nej, jag har inte tagit in nån offert ännu, 200000 var vad min granne betalade men det kan säkert skilja i detaljerna jämfört med de som betalade 70000, men den stora skillnaden tyder ju iallafall på att det finns pengar att spara...
Jag tror inte att det går att göra för 70000kr om man inte har asbra kontakter. Vi byggde 2008 och har inga kontakter. Betalade knappt 40000kr för en Nibe 1225-6kW på vvs-gds.se det var den billigaste VPn i den storleksklassen. Motsvarande VP kostar idag från ca 45 000:-. För borrhålet på 140m betalde vi 34 000kr, tog in många offerter på det och det var i princip samma pris hos alla efter prut. Köpte rör, ventiler, kopplingar, rörupphängning och annat tjafs för 7000kr.
Kopplade och lödde ihop allt själv. Total kostnad drygt 80000:-. Antar att en röris skulle ha haft ca 10000kr till för en installation om man hittar nån som vill göra det efter att man köpt in allt själv.
Borde alltså landa på runt 100 000kr med ett 140 meter hål med berg i dager och installation av röris.
Kopplade och lödde ihop allt själv. Total kostnad drygt 80000:-. Antar att en röris skulle ha haft ca 10000kr till för en installation om man hittar nån som vill göra det efter att man köpt in allt själv.
Borde alltså landa på runt 100 000kr med ett 140 meter hål med berg i dager och installation av röris.
Enbart för att spara pengar.
Samma sak här sparar ca 35-45.000 på att ordna allt själv.
Borrning 45.000:- 180m aktivt totalt 190m
Nibe 1245 8Kw 53.000:-
Tillbehör 14.000:- till Niben
Material 7000:-
El 2000:-
Grävare 4500:-
Rörmokre 5.000-
Totalt 130500:- före ROT
Billigaste offerten ligger på 175.000 före ROT
Borrning 45.000:- 180m aktivt totalt 190m
Nibe 1245 8Kw 53.000:-
Tillbehör 14.000:- till Niben
Material 7000:-
El 2000:-
Grävare 4500:-
Rörmokre 5.000-
Totalt 130500:- före ROT
Billigaste offerten ligger på 175.000 före ROT
Vilken nätbutik säljer IVT pumpar? 
Men visst, vissa installatörer kanske har påslag på borrningen tex.
Och materialet..
Men frågan är väl om själva installationen blir dyrare, tidsåtgången?
Grävning borde väl kosta samma lika.
Men jag spekulerar bara nu.
Men visst, vissa installatörer kanske har påslag på borrningen tex.
Och materialet..
Men frågan är väl om själva installationen blir dyrare, tidsåtgången?
Grävning borde väl kosta samma lika.
Men jag spekulerar bara nu.
Redigerat:
Självklart blir det dyrare med helentreprenad, allra helst när säljare,installatör , borrare osv kommer från olika företag. Huvudentreprenören tar ju så klart betalt för helhetsgarantin samt risken det innebär att köpa in tjänster som han inte har full kontroll över. Vi tar ofta helhetsansvar för det vi levererar(ej VVS branschen) och tar ganska bra betalt för detta men skulle ändå föredra att kunden hade direktkontakt med de andra leverantörerna.
I slutändan blir det ändå ingen lysande affär pga då och då totalhavererar nån underentreprenör som gör att projektet blir ett stort minus eftersom vi lovat kunden fast pris och då får ta smällen.
I slutändan blir det ändå ingen lysande affär pga då och då totalhavererar nån underentreprenör som gör att projektet blir ett stort minus eftersom vi lovat kunden fast pris och då får ta smällen.
Nej visst hade jag säkert kunna spara nån krona på att samordna allt själv, men jag tror inte jag hade sparat några 20-30000:- på det viset. 
Så här långt känner jag mig väldigt nöjd med totalentreprenaden, speciellt då jag verkar blivit vaccinerad mot VVS som liten
Så här långt känner jag mig väldigt nöjd med totalentreprenaden, speciellt då jag verkar blivit vaccinerad mot VVS som liten
Har ingen aning om det finns lågprisbutiker på IVT pumpar. Är dock helt säker på att det finns acceptabla alternativ till IVT.FredrikR skrev:
Jag tar min egen installation som exempel där jag själv köpte delarna separat.
Pump: 39000kr
Borrhål: 34000kr (inklusive slang fylld med sprit)
Grävning: Borrhåls entreprenören prutade in det själv.
Installationsmaterial: 7000kr
En dunk med sprit: 400kr
Totalt: 80000kr
Jag fick ett installationspris inklusive igångkörning, luftning mm på 15-18000kr (beroende på ventiler, extra dockningsmöjligheter mm) inklusive material.
Så utan mer eget arbete än ansökan till kommunen, upphandling, visa borrfirman var hålet skulle vara och ta emot leveransen av pump så hade jag betalat 91000kr. Nu valde jag att göra installationen själv, inte det svåraste jag gjort men inget jag rekommenderar att man chansar på så har man "noll koll" så så är det nog inte fel med installation, lite pill är det.
Offerterna jag fick låg från 114000kr till 126000kr. Då valde jag ändå att borra 10 meter djupare än i dom billigaste offerterna.
Så jag hävdar bestämt att det finns pengar att tjäna, runt 10000kr på pumpen (om man inte "måste" ha en IVT då, lite "risk- och samordningspengar" som en totalentreprenör skall ha och ytterligare en hög pengar på en eventuell installation.
Jovisst är det så.
Är offertpriserna före eller efter ROT?
Köper man bit för bit av kakan så lär de ju inte räknas som att 30% av totalen är installation och sedan 50% ROT på det.
Så det gör ju totalentreprenaden lite mindre dyr och skillnaden lite mindre.
Är offertpriserna före eller efter ROT?
Köper man bit för bit av kakan så lär de ju inte räknas som att 30% av totalen är installation och sedan 50% ROT på det.
Så det gör ju totalentreprenaden lite mindre dyr och skillnaden lite mindre.