3 465 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Kollektorslang under golvvärmen??
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Väl onödigt att orsaka permafrost under golvet eller vad hade du tänkt dig?
Protte
Protte
Jordvärme bygger på att jorden tillförs värme från solen och på ett källargolv lyser det inte så mycket, värmetransport sker visserligen från om kringliggande jord men i praktiken innebär din fundering nog mest att temperaturen under plattan sjunker något (permafrost tror jag iofs inte på...). Det är (antar jag) en kort sträcka det handlar om vilket innebär att påverkan på pumpens effektivitet i vart fall antagligen inte ens är mätbar.
Nej, gör det som är enklast istället.
Gör det som är smidigast, det är väl inte så många meter ändå så det lär nog knappt bli en mätbr skillnad
ändå.
Nej, gör det som är enklast istället.
Gör det som är smidigast, det är väl inte så många meter ändå så det lär nog knappt bli en mätbr skillnad
ändå.
Hade tänkt att golvvärmen skulle kunna värma på den lite även om den ligger under isoleringen..
Jag kan nog klämma in 20 meter om jag skulle behöva...
Det är ju Inge krångel med det eftersom hela källaren redan är uppbruten..
Eller är det bara en dum ide??
Jag kan nog klämma in 20 meter om jag skulle behöva...
Det är ju Inge krångel med det eftersom hela källaren redan är uppbruten..
Eller är det bara en dum ide??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det där har du nog inte tänk genom riktigt.
Varifrån kommer värmen till golvvärmen?
Protte
Varifrån kommer värmen till golvvärmen?
Protte
Precis. Du måste ju tillföra extra energi till golvet för att kunna kompensera det som vp plockar ut ur golvet. Den energin kostar mer än den du får från backen.
Tar du bara energi från backen så betalar du ju "bara" för vad pumpen behöver i el.
Tar du det från golvet, får du även betala vad pumpen drog när den tillverkade värmen först.
Hoppas du förstår hur jag menar....
Tar du bara energi från backen så betalar du ju "bara" för vad pumpen behöver i el.
Tar du det från golvet, får du även betala vad pumpen drog när den tillverkade värmen först.
Hoppas du förstår hur jag menar....
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ska du kyla dricksvattnet innan då kör in det i VVB?
Eller är det avloppet, jodå Umeå kommun kyler avloppsvattnet med en 10 MW värmepump men du ska ha ett jämnt och stort fjöde om det ska löna sig, och helst ett reningsverk före.
Protte
Eller är det avloppet, jodå Umeå kommun kyler avloppsvattnet med en 10 MW värmepump men du ska ha ett jämnt och stort fjöde om det ska löna sig, och helst ett reningsverk före.
Protte
Nä ja vet inte bara kastar ur mig lite idéer.
Anledningen att jag klurar på det är att jag har en vattenbrunn som jag inte använder
där det är ca: 113meter aktivt djup.
Ska köra bergvärme där men jag är inte säker på att det hålet räcker..
Anledningen att jag klurar på det är att jag har en vattenbrunn som jag inte använder
där det är ca: 113meter aktivt djup.
Ska köra bergvärme där men jag är inte säker på att det hålet räcker..
Hålet räcker väll till ca 6 Kw pump men tror att det blir för litet för huset som är 60 km² källare
80 km² entréplan och 60 uppe och huset är byggt -47.
Håller på å byter ut innerglaset i fönstrena till energiglas nu.
80 km² entréplan och 60 uppe och huset är byggt -47.
Håller på å byter ut innerglaset i fönstrena till energiglas nu.
Jag tycker du resonerar bakvänt. Ta reda på husers energi/effektbehov först och dimensionera värmepumpen efter det. Det är inte omöjligt att du klarar dig med en 8kw pump om huset är vettigt isolerat - men räkna på det.
Du kanske kan komplettera ditt borrhål med en markslinga eller kompaktkollektor så du kan installera en tillräckligt stor VP, alternativt borra ett hål till som kompletterar. Ska du byta ditt värmesystem så är mitt råd att göra det ordenligt.
Du kanske kan komplettera ditt borrhål med en markslinga eller kompaktkollektor så du kan installera en tillräckligt stor VP, alternativt borra ett hål till som kompletterar. Ska du byta ditt värmesystem så är mitt råd att göra det ordenligt.
Jag vet att jag har ca 20000Kwh om året.
Men jag vet inte hur mycke ved jag har eldat.
Skulle gissa på 6-8 m3 men vet också att det har varit lite för svalt på morgonen när det är 20- ..
Tycker det känns litet med 6Kw som jag vart rekomenderad?
Ska också tillägga att min källare inte har varit uppvärmd tidigare.
Men jag vet inte hur mycke ved jag har eldat.
Skulle gissa på 6-8 m3 men vet också att det har varit lite för svalt på morgonen när det är 20- ..
Tycker det känns litet med 6Kw som jag vart rekomenderad?
Ska också tillägga att min källare inte har varit uppvärmd tidigare.
Jag skulle tro du ligger någonstans runt 30000 kWh med uppvärmd källare och en effektbehov på knappt 11 kW. Dina nya fönster gör dock underverk på toppeffekten så om du byter samtliga så kan du nog klara dig med en 8 kw pump; en sådan ger runt 7kW om du klarar dig på max 50 graders framledning när det är som kallast ute. Mitt råd är att du räknar igenom effektbehovet noga innan du bestämmer dig. Kolla in www.varmepumpsforum.com också, där får du många värdefulla tips och där finns även folk med värmepumpstillverkarnas beräkningsprogram som kah hjälpa dig.