2 295 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Extra tryckkärl?
Har kopplat/dockat FLM till värmepump (nibe 12xx). Det finns ett tryckkärl för kollektorvätska vid vp, som det ska men nu har jag fått tips om att det behövs ett till (eller större?) just för att FLM ska arbeta bättre mot vp. Vet inga detaljer utan det är andrahandsinfo, har inte talat med rörläggarn själv.
Nån som har nån idé om det här? Kan vara bra att veta när jag kontaktar firman.
Kjell G
Nån som har nån idé om det här? Kan vara bra att veta när jag kontaktar firman.
Kjell G
Rörisen sa att det skulle vara ett till, att Nibe hade med det numera i monteringsanvisning. Men kollar man på deras sida så står det följande "Köldbärarkretsen skall förses med tryckexpansionskärl
(CM3). Eventuellt befintligt nivåkärl (CM2) byts ut. Köldbärarsidan skall trycksättas till minst 0,5 bar." Vet inte riktigt vad CM3 står för (eller CM2) men det finns ett exp.kärl och ett nivåkärl för kollektorvätskan.
Så jag hoppas du har rätt där, det är ju du som är BASen
Kjell G
(CM3). Eventuellt befintligt nivåkärl (CM2) byts ut. Köldbärarsidan skall trycksättas till minst 0,5 bar." Vet inte riktigt vad CM3 står för (eller CM2) men det finns ett exp.kärl och ett nivåkärl för kollektorvätskan.
Så jag hoppas du har rätt där, det är ju du som är BASen
Kjell G
Tänkte bara ge en liten bakgrund till frågan i tråden: Har upplevt att Nibe-pumpen (kompressorn) brummar rejält under drift. Det är ett dovt, lågfrekvent ljud som tyvärr sprider sig i huset. Kontaktade Nibe eftersom det är en 6-årsgaranti och fick tips om att göra en s.k funktionskontroll. Det var den firman som föreslog extra tryckkärl. För övrigt tyckte de inte att pumpen väsnades mer än normalt "de låter".
Borde de mätt ljudnivån? Gör man det öht?
De är auktoriserade installatörer men har inte monterat min pump. Kan det tänkas, vågar man misstänka, att de är lojala mot Nibe och "mörkar" kompressorfel?
De gjorde iaf om en del inställningar (jag hade pillat för mycket) och ökade även trycket i exp.kärlet så nåt bra var det förstås.
Kjell G
Borde de mätt ljudnivån? Gör man det öht?
De är auktoriserade installatörer men har inte monterat min pump. Kan det tänkas, vågar man misstänka, att de är lojala mot Nibe och "mörkar" kompressorfel?
De gjorde iaf om en del inställningar (jag hade pillat för mycket) och ökade även trycket i exp.kärlet så nåt bra var det förstås.
Kjell G
Undra vad expantionskärlet fyller för uppgift.
Det vanliga påfyllnadskärlet funkar utmärkt för de små temperaturskillnader som uppstår i köldbäraren.
Det går utmärk att trycksätta kärlet till 0,5 bar dessutom.
Begär förklaring till det extra kärlet.
Det vanliga påfyllnadskärlet funkar utmärkt för de små temperaturskillnader som uppstår i köldbäraren.
Det går utmärk att trycksätta kärlet till 0,5 bar dessutom.
Begär förklaring till det extra kärlet.
Jag ställde frågan om ljudnivå på 1235 till Nibe. Här är deras svar:
Hej Kjell,
Tack för ert mail.
Vi har inte pressenterat ljud data för 1235, den är inte gämförbar med 1245.
Med vänliga hälsningar
xxxxxxxxxxx
Teknisk support
NIBE Energy Systems
Tel:0433-73000
Fax:0433-73193
E-mail: xxxxxxxxxxxx@nibe.se
Vilket lär innebära att oavsett uppmätt ljudnivå kan jag inte reklamera pumpen?
(Tog bort namnet på supportkillen)
Kjell G
Hej Kjell,
Tack för ert mail.
Vi har inte pressenterat ljud data för 1235, den är inte gämförbar med 1245.
Med vänliga hälsningar
xxxxxxxxxxx
Teknisk support
NIBE Energy Systems
Tel:0433-73000
Fax:0433-73193
E-mail: xxxxxxxxxxxx@nibe.se
Vilket lär innebära att oavsett uppmätt ljudnivå kan jag inte reklamera pumpen?
(Tog bort namnet på supportkillen)
Kjell G
Klicka här för att svara