14 700 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Luftvärmepump utan utedel...
http://fourfunction.com/
Såg denna luftvärmepump på nätet idag. 13.000 för en luftvärmepump utan utedel låter ju ganska ok... om det funkar... Men hur bra är den jämfört med traditionella varianter (med utedel)? Vad jag kan se har den ett cop värde på 3,20. Någon som har erfarenhet av denna? Är den anpassad för våra bistra och snörika vintrar?
Såg denna luftvärmepump på nätet idag. 13.000 för en luftvärmepump utan utedel låter ju ganska ok... om det funkar... Men hur bra är den jämfört med traditionella varianter (med utedel)? Vad jag kan se har den ett cop värde på 3,20. Någon som har erfarenhet av denna? Är den anpassad för våra bistra och snörika vintrar?
Finns tydligen en konstig variant till
Ja, den var verkligen konstig och är troligen inte ens en riktig fungerande produkt.morsan skrev:
Den i första inlägget verkar dock åtminstone vara en riktig värmepump som helt enkelt har luftkanaler ut och kompressorn inne. Den principen förekom redan på 80-talet och fungerar alldeles utmärkt, men ljudet från kompressorn kan förstås bli mer besvärande än när man har den ute.
Luftvärmepumpen från #1 är inget konstig. Kompressor inne i den kommer att störa många. Den passar i lägenheter eller villor på t.ex. ov där man inte vill/kan ha en uteenhet. Effekten är dock inget att hurra för.
Värmepumpen i den tråden är med största sannolikhet en ren bluff.morsan skrev:
Värmepumpen i den här tråden är något bättre, men inte bra.
Enligt deras siffror ger själva värmepumpen max 3 kW, resten är tillskott.
De uppger dock inte vilka förutsättningar som krävs för att få ut 3 kW.
De små hålen som cirkulerar uteluften kan bara transportera en bråkdel av den luftmängd som en traditionell utedel klarar. Det behövs mycket luft för att utvinna energi ur kall uteluft.
Jag påstår alltså att den här värmepumpen har katastrofalt dåliga data när det är kallt ute.
Leverantören vågar tydligen inte ge några siffror på detta, och det förvånar mig inte.
/Hasse
Redigerat:
Skulle de skriva att den har COP 3 vid +24 grader? :wow:b_hasse skrev:Värmepumpen i den tråden är med största sannolikhet en ren bluff.
Värmepumpen i den här tråden är något bättre, men inte bra.
Enligt deras siffror ger själva värmepumpen max 3 kW, resten är tillskott.
De uppger dock inte vilka förutsättningar som krävs för att få ut 3 kW.
De små hålen som cirkulerar uteluften kan bara transportera en bråkdel av den luftmängd som en traditionell utedel klarar. Det behövs mycket luft för att utvinna energi ur kall uteluft.
Jag påstår alltså att den här värmepumpen har katastrofalt dåliga data när det är kallt ute.
Leverantören vågar tydligen inte ge några siffror på detta, och det förvånar mig inte.
/Hasse
Spännade med all is som kommer "rinna" längs fasaden från lufthålen.b_hasse skrev:De små hålen som cirkulerar uteluften kan bara transportera en bråkdel av den luftmängd som en traditionell utedel klarar. Det behövs mycket luft för att utvinna energi ur kall uteluft.
Klicka här för att svara