10 836 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Välja tillverkare luft/vatten-värmepump
Sida 1 av 2
Tjenixen! Har just köpt ett litet radhus i Siporex från -57 så nu vet man vad man ska göra med sin fritid de närmsta 10 åren. Jag tänkte i alla fall börja med att byta ut den gamla pannan med elpatroner mot en luft/vatten-värmepump eftersom det är vattenburen värme i huset.
Vi var ute hos IVT och hörde oss för lite. Enligt försäljaren så hörs de inte alls vilket jag tvivlar på eftersom fläkten var stor som en jetmotor, hur mycket låter de?
Har ni några tips till en nybliven husägare i Skåne angående märke, ctc, nibe eller ivt?
Huset är på 100 kvm.
Vi var ute hos IVT och hörde oss för lite. Enligt försäljaren så hörs de inte alls vilket jag tvivlar på eftersom fläkten var stor som en jetmotor, hur mycket låter de?
Har ni några tips till en nybliven husägare i Skåne angående märke, ctc, nibe eller ivt?
Huset är på 100 kvm.
Själv har ja en Euronom Polaris 16kw luft/vatten pump. Köppte den för att den går ned till -25 grader och hela pumpen och acumulatortank är tillverkad i rostfrittstål. När de va -23 grader ute ett dygn så gick den 22 timmar de dygnet utan el tillskott. Ljudnivån vart ja mycket förvånad utav, den låter mycket mindre än va ja trodde att den skulle göra. Har den monterad nästan rakt utanför sovrummet å den hörs nästan inte alls. Så den pumpen är mycket tyst. Ja rekommenderar Euronom Polaris!!
Fick offert på Nibe Fighter 2025, 6 kw och inomhusmodulen VVM300. Installerat och klart inkl rot-avdrag 81 500. Låter detta bra?
Fick veta att Bosch äger IVT och att det är i stort sett samma produkter. Tipset var att hellre satsa på Bosch än IVT, tydligen lättare med service och garantier.
Fick veta att Bosch äger IVT och att det är i stort sett samma produkter. Tipset var att hellre satsa på Bosch än IVT, tydligen lättare med service och garantier.
Jag var ute hos IVT och hörde mig för. Blev rekommenderad IVT air 50, ca: 6 kwh skulle jag tro. 90 000 ville han ha med installation, efter rot-avdrag alltså. Huset är ju i ett plan och på totalt 100 kvm så det känns som om det är gott mått.
Tänk på att den IVT:n bara har en effekt på 2.9 kw vid -7 grader ute. De betyder ju att den inte ens orkar värma ett hus på 100 kwm vid -7 utan en massa eltillskott med elpatron....
Va kan den ha för effekt vi -15? 1.5 kw?? Därför tytcker ja att den är alldeles för liten när den inte orkar värma huset vid -7 ens...
Va kan den ha för effekt vi -15? 1.5 kw?? Därför tytcker ja att den är alldeles för liten när den inte orkar värma huset vid -7 ens...
Fick ett pris på 2025 10 kW sam en VVM300 på 70000:- utan montering. Låter rimligt. Dock ska du ta en större pump.Tar du en 10 kW så ger den 5 kW vid -20 grader.Sjörre skrev:
ända skillnaden om de överdimensionerar är ju att du köper mer än va du kan utnyttja och då lägger du ju ut onödiga pengar på en dyrare pump... Om man har en acumulatortank... har du inte de så anser vissa att den kan bil och gå för korta stunder när den värmer och att de kan skade pumpen i längden...
Jaja med en framl.temp. på 35 grader. Du lär nog behöva högre temp än så vid -25.danbanan2 skrev:
Den ger 7,5 vid 50 grader och -25 samtidigt konstigt att de inte visar de temp. som man använder då man provar enligt normerna. Sen lär du även få säkra upp huvudsäkringen då startströmmen är 38 A. Finns de som inte kan ha 25 A i huvudsäkring.
16 Kw är nog en stor pump för många, för stor. Ska man köra flytande kondensering så vill man inte ha för stor vattenvolym. Är själv rädd att 10 kW kan vara lite för stort.danbanan2 skrev:ända skillnaden om de överdimensionerar är ju att du köper mer än va du kan utnyttja och då lägger du ju ut onödiga pengar på en dyrare pump... Om man har en acumulatortank... har du inte de så anser vissa att den kan bil och gå för korta stunder när den värmer och att de kan skade pumpen i längden...
Då återstår frågan: Vad väljer man? Vad ska jag kolla efter? Har lite svårt att lita på försäljartyperna så jag tar gärna emot lite tips. IVT air 50 är alltså något underdimensionerad för en enplansvilla på 100 kvm när temperaturen sjunker.