10 836 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Välja tillverkare luft/vatten-värmepump
Försök att få en uppfattning om hur mycket effekt som krävs vintertid vid en temperatur som du tycker pumpen ska klara utan tillskott. Sedan är det bara att avläsa vilken pump som ger denna effekt. Jag valde -15 då jag behöver c:a 6 kW och då blev det en 10kW pump.
Sjörre skrev:
Hade själv satsat på Bosch om jag skulle välja mellan ivt eller bosch.
Sen tyckte jag att det kändes skumt när man fick oferter mellan olika ivt återförsäljare att det inte skiljde mer än kronor emellan. :O pris kartell? men jag kan ha haft otur...
Kan rekomendera nibe men det ända jag är lite missnöjd med är den lilla mängd varm vatten som vvvm300 har....
Jag och sambon tog slut på varmvattnet en dag och det blev ett abrupt avslut på det roliga...:blushing:
Han som ska installera Boschen installerar tydligen Nibe också. Enligt honom har inte några av hans över 100 Boschkunder haft problem med pannorna medan det är desta fler servicar på Nibe. (Vet dock inte hur partisk han är i sammanhanget)
Han har kanske större förtjänst på Bosch. Någon hade pratat med en servicekille och enligt honom så är det 1,5% fel bland Nibepumparna. Många av felen är tydligen givarna.
Kollade lite på Bosch, Har fläkten uppåt....inget som jag vill ha.
Dessutom har den sämre prestanda än t.ex. motsvarande Nibe, c:a 15%.
Kollade lite på Bosch, Har fläkten uppåt....inget som jag vill ha.
Dessutom har den sämre prestanda än t.ex. motsvarande Nibe, c:a 15%.
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Måste säga att 70000 för ovanstående är mycket billigt. På Rinkabyrör så kostar ovanstående 78628 ink. moms...hokanp skrev:
Är det med eller utan moms?
Man brukar ofta säga att man skall dimensionera pumpen efter 70-80% av behovet för att slippa många start och stop för att spara kompressorn. I Tyskland där elen är dyrare dimensioneras alla pumpar för 100% användning.Sjörre skrev:
I vårt hus på 110 kvm har vi aldrig de senaste 5 åren varit över 3 kW - dvs ca 75kWh/dygn. Vi kör vår 310P med endast 2 kW tillsatseffekt förutom de 0,7 kW, som pumpen drar. Räcker bra! Men är man många och duschar eller badar blir det betydligt mer!
hej jag undrar hur din exoair polaris 16kw ser ut,står det polaris på den som i broschyrerna?danbanan2 skrev:Själv har ja en Euronom Polaris 16kw luft/vatten pump. Köppte den för att den går ned till -25 grader och hela pumpen och acumulatortank är tillverkad i rostfrittstål. När de va -23 grader ute ett dygn så gick den 22 timmar de dygnet utan el tillskott. Ljudnivån vart ja mycket förvånad utav, den låter mycket mindre än va ja trodde att den skulle göra. Har den monterad nästan rakt utanför sovrummet å den hörs nästan inte alls. Så den pumpen är mycket tyst. Ja rekommenderar Euronom Polaris!!
blev och tänka på det när det bara står euronom på våran pump..
Mvh
Ta en titt på Mecaterm det är dom som bygger Euronom värmepumparna men dom har ytterligare fintrimmat utedelen och mycket bra acktank.
Byggs i Malmö helt i rostfritt och samma priser som övriga märken.
Byggs i Malmö helt i rostfritt och samma priser som övriga märken.
Varför inte kolla svenska Thermias nya luft-vatten pump.Den heter Atec. Har fått väldigt bra testresultat.Väldig stor utedel dock då allt sitter i utedelen.Du kan oxå bestämma själv hur du vill använda den.Bara värma huset eller värme plus varmvatten.Du bestämmer.
T
T
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden