2 204 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Nibe 1245 - 14 graders köldbärardelta!!!
Vi har nyinstallerad 1245-10kw med 300m borrhål (2X150).
Huser är tidigt 1900 tal på ca 200m2 utan uppvärmd källare.
Nu till saken: Värme inne och varmvatten verkar ok i dagsläget (oktober), de flesta värden likaså - men deltat på köldbärarpumpen är hårresande: 14,5 grader!
KBIn: +7,5
KBUt: -7,0
Jag har testat att köra KB-pumpen konstant (prop tryck läge 5 av 10), och kollat så att KBIn och KBUt då är lika när kompressorn står stilla - vilket de är. ca +7,5 på båda i detta fall. Dvs givarna verkar ju någorlunda friska..
Vad säger expertisen? Jag funderar på att dra upp farten på KB-pumpen, men tvivlar det kan göra så mycket mer än några enstaka grader.
Delta på vämedelen är ca 10 grader.
:x
Huser är tidigt 1900 tal på ca 200m2 utan uppvärmd källare.
Nu till saken: Värme inne och varmvatten verkar ok i dagsläget (oktober), de flesta värden likaså - men deltat på köldbärarpumpen är hårresande: 14,5 grader!
KBIn: +7,5
KBUt: -7,0
Jag har testat att köra KB-pumpen konstant (prop tryck läge 5 av 10), och kollat så att KBIn och KBUt då är lika när kompressorn står stilla - vilket de är. ca +7,5 på båda i detta fall. Dvs givarna verkar ju någorlunda friska..
Vad säger expertisen? Jag funderar på att dra upp farten på KB-pumpen, men tvivlar det kan göra så mycket mer än några enstaka grader.
Delta på vämedelen är ca 10 grader.
:x
prova öka hast. kolla även så du inte har luft i systemet... något är knas med flödet på kb
Tror inte att du har cirkulation i båda hålen. Pumpen tar all effekt ur ett hål.
Hur ställer du farten på cp ställer du inte det i installatörs menyn. Blir fundersam för är vp ny så ställer man där i % men hur som helst rensa filtret på kb samt ev öka farten på cp har du dubbla borrhål ska det inte vara mycket flödesmotstånd.
Klicka här för att svara