Vi har nyinstallerad 1245-10kw med 300m borrhål (2X150).
Huser är tidigt 1900 tal på ca 200m2 utan uppvärmd källare.
Nu till saken: Värme inne och varmvatten verkar ok i dagsläget (oktober), de flesta värden likaså - men deltat på köldbärarpumpen är hårresande: 14,5 grader!
KBIn: +7,5
KBUt: -7,0
Jag har testat att köra KB-pumpen konstant (prop tryck läge 5 av 10), och kollat så att KBIn och KBUt då är lika när kompressorn står stilla - vilket de är. ca +7,5 på båda i detta fall. Dvs givarna verkar ju någorlunda friska..
Vad säger expertisen? Jag funderar på att dra upp farten på KB-pumpen, men tvivlar det kan göra så mycket mer än några enstaka grader.
Delta på vämedelen är ca 10 grader.
:x

prova öka hast. kolla även så du inte har luft i systemet... något är knas med flödet på kb

Tror inte att du har cirkulation i båda hålen. Pumpen tar all effekt ur ett hål.

Hur ställer du farten på cp ställer du inte det i installatörs menyn. Blir fundersam för är vp ny så ställer man där i % men hur som helst rensa filtret på kb samt ev öka farten på cp har du dubbla borrhål ska det inte vara mycket flödesmotstånd.

Jag har också ett hus från 1900 tal med ca 250m2. Tänkte passa på och fråga dig vad hela paketet har kostat dig Tias. Jag funderar på bergvärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.