6 943 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Reglering av Avfrostningstimer IVT490
Hej,
Jag har en IVT 490 som har en tidsstyrd avfrostning. Tänkte ändra tiden men inte kan hitta den i inställningarna. Någon som vet var den kan hittas?
Saken är att de har varit hos mig och kopplade bort styrkortet som bevakar frosten i batteriet och istället har aktiverat den tidsbaserade avfrostningen.
Tack
Jag har en IVT 490 som har en tidsstyrd avfrostning. Tänkte ändra tiden men inte kan hitta den i inställningarna. Någon som vet var den kan hittas?
Saken är att de har varit hos mig och kopplade bort styrkortet som bevakar frosten i batteriet och istället har aktiverat den tidsbaserade avfrostningen.
Tack
??? Koppla bort styrkort ??? Den värmepumpen är gjord för att normalt ej behöva någon avfrostning alls. Ventilationsflödet ska vara tillräckligt stort för att avluften alltid ska vara minst ca +5C. Förångarpaket är inte tänkt för att jobba med påisning. Kan gå sönder, dyrt dyrt, även om den ska klara enstaka påisningar/avfrostningar vid mycket sällsynta driftsfall.
Tack Josth,
Saken är att för ett tag sedan värmepumpen fastnade på avfrostning, dvs den startade avfrostning efter avfrostning. Eligt servicekillen var det för att trycksensoren gernererar fel värde. Kollade med IVP och de menar att i vissa fall måste man uppdatera mjukvaran men både IVT och servicekillen menar att man kan koppla bort avfrostkänaren och istället gör en tidsstyrd avfrostning. Enligt det jag fick fram igår var tiden lagt på 2 timmar. alltså en avfrostning var annat timme. Det verkar lite konstigt för om man har mycket fukt vilket inte är ovanligt i södra sverige, risken för en frost blir stort.
Saken är att för ett tag sedan värmepumpen fastnade på avfrostning, dvs den startade avfrostning efter avfrostning. Eligt servicekillen var det för att trycksensoren gernererar fel värde. Kollade med IVP och de menar att i vissa fall måste man uppdatera mjukvaran men både IVT och servicekillen menar att man kan koppla bort avfrostkänaren och istället gör en tidsstyrd avfrostning. Enligt det jag fick fram igår var tiden lagt på 2 timmar. alltså en avfrostning var annat timme. Det verkar lite konstigt för om man har mycket fukt vilket inte är ovanligt i södra sverige, risken för en frost blir stort.
Klicka här för att svara
