Hej
Vi hade tänkt bygga en 1,5 plans villa mitt iSverige.
35 cm isolering, 50 i tak.
u värde 0,9 på fönster och dörrar.
200 kvm.
Efter all information jag gått igenom är det svårt att välja upp uppvärmningssystem samt ventilation. Men slutligen har jag valt bergvärme med ftx-ventilation.
Anledningen är konstant temperatur i borrhål året runt samt tfx för att bibehålla värmen i huset så länge som möjligt. Elpriset i Sverige kommer endast fortsätta uppåt.
Har någon synpunkter på detta ! eller andra förslag.

Byggarn 70

Hej Låter väll bra det där.Vilket märke har du tänkt att ta och hur mycket vv och värme har du räknat på.

Låter helt rätt. Vi har precis byggt ett hus på samma sätt, slutbesiktningen var i dag. Vi har dock lite tunnare isolering i väggarna och 1,0 på fönsterna. Men idén att satsa extra pengar i bygget för att minimera energiåtgången är helt rätt. För som du säger så lär inte elpriserna gå ner på sikt. Och så känns det skönt att veta att man påverkar miljön lite mindre.

Vi har ganska lika: 34cm i vägg, 50-90cm i tak (ekofiber), ftx och 0,9 fönster.
Vi har solpaneler och vattenmantlad vedkamin kopplad till en acktank m elpatron. Det är en lösning som fungerar jättebra för oss. April-september räcker solpanelerna till all värme och varmvatten. Mars och oktober ger dom ett bra tillskott. På vintern så går det ingen el så länge som man eldar i kaminen på kvällarna. Vi gjorde av med mindre än 2000 kWh el till värme o varmvatten förra vintern - som ju var rätt bister här i Umeåtrakten. Det förutsätter förstås att man gillar att elda och/eller - som jag - anser att värma hus med el (t.ex med värmepump) är som att köra bilen på årgångswhiskey ; )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.