Värmepumpar
pelpet: Ja, det blir nog en luftvärmepump. För samma pengar som denna pump får man en riktigt bra luftvärmepump och det blir nog enklare. Det hade dock varit schysst att kunna använda luft/vattenpumpen för varmvatten och för att kunna ha en innedel i teknikrummet istället för en luftvärmepumpsinnedel i hallen. Jag blev nog mest förvånad över hur billig den här luft/vattenpumpen var. De
Amatörbyggaren: AndersS. Ja, toaletten är faktiskt placerad ganska långt från den tänkta placeringen av LLVP och där finns redan en fläkt men med begränsad kapacitet. Och väldigt nära där LLVP skall sitta så finns ett friskluftsintag. Jag tror att det blir en del experimenterande med olika lösningar när det blir dags.
n1zz3: Blås med tryckluft på lamellerna. Dock inte så hårt att dom viker sig. Förbered frugan på att hon får damma allt i närheten efter :)
Josth: Råkade också ut för en synnerligen obehaglig händelse med frånluftsvärmepump Nibe 310P som hade många havererade kompressorer i början av 2000-talet pga det nya "miljövänliga" köldmediat R290 propan. När kompressorn byttes efter 4 år så råkade servicekillen smälta fast elanslutningskabeln till kompressorn i det tunna vätskeröret vid rörlödningsarbetet utan han såg det. Kabeln
smurfen72: Jag skulle försöka sätta en kulventil så jag kunde stänga av badrummet och ha vatten i resten av huset.
morgannorberg: 5067kWh under 2011. Värme & Varmvatten. 197kvm Bostad (21deg) + 68kvm Garage (12deg) . Har även solpaneler som får ned förbrukningen.
öringen: [citat] Så länge du inte har på elradiatorerna så kan du ju sänka pumpen. Har du däremot elementen igång o sänker pumpen så får elementen jobba mer och det är inte ekonomiskt. Du kommer dessutom att märka när det blir riktigt kallt ute att inte pumpen räcker till och då får du kanske slå på elementen. Får man fråga vad det är för en pump du har?
smurfen72: Så enkelt är det nog om du vet vilken temperatur du vill ha till huset. Men om inte elspets gör så mycket är det bara att köra på med fläktkonvektorn elspetsen ser till så att inte huset blir för kallt.
AndersS: Med den förbrukning du har totalt och om man lite slarvigt uppskattar din uppvärmning och varmvatten till 9-10000kwh så känns det inte som du kan räkna hem något utan det är bättre att acceptera lite tillskottsel. Det är ju nu som din pump är betalad och ger den största avkastningen, så för varje dag så sparar du nu pengar på tidigare gjord investering. Så håll nu tummarna för
Pen: Jag skaffade mig till slut liksom Loner en RCU från Nibe och den har funkat mycket bra. Sedan dess har jag inte följt upp särkskilt noga vad som hänt utan jobbat mera med att få till en bra loggnings-setup. En av de mest aktiva på området Nibe backward engineering för något år sedan var pseudonymen Digger i värmepumpsforum. Jag hade lite privat mailväxling med honom då men har inte
smurfen72: Har läst att vedanläggningar brukar kosta som en hyffsad vp anläggning men det finns tydligen undantag. Om du har högtemp blir det svårt vilken framledningstemp tycker du skulle räcka till blir det kallare kan du ju elda. Eftersom du har en tank kan du köpa en riktigt stor vp då kommer den att leverera bra med pulver även när det är kallt men den ger tyvärr inte så hög temp.
RoBo: Troligtvis görs injustering på returen alltså den undre delen på golvvärmefördelaren. Flödesmätarna funkar bara för avstängning.
M fungdal: Vet inte hur jag ska kolla till utegivaren riktigt men jag får fundera på det. Så här ser driftinfon ut, och har sett i stort likadant sedan dag 1.
hultet: Hej! Jag har villa 250 m2, bergvärme, frånluftsvent. och ackumulatortank. Skulle vilja kombinera in värmeåtervinng med placering på vind. Tvåplanshus, värmeaggregatet i sep. byggnad intill bost.huset. Någon som gjort detta? Kan det fungera? Vilka problem kan uppstå?:S
växelventil: Hej du har tittat på instalation för din maskin.På blid nr 1 så ser jag kallvattenanslutningen.Det rör som sitter högst upp (det smala röret som är delvis kopparfärgat som sedan blir gråfärgat) följ det röret åt vänster.
il_duce: 160m aktivt hål. Tydligen mycket grundvatten också. Vet inte exakt vad modellen hette, men det var en låg modell.
hhenning: Har precis installerat en luftvärmepump och tycker att cirkulationen till övervåningen är lite dålig. Det är 19-20 grader på botten och runt 15 på övervåningen. Jag vet inte om men kan förbättra detta genom att ha mer ventilation på övervåningen eller hur man ska göra. Ideen som jag tänkte på var att göra upp ett 40*15cm stort hål i taket upp till övervåningen. Skulle då
hhenning: Hej. Undrar om det är någon som vet vilket pris en IVT 12 KHR-N 6.5kW luftvärmepump kostar för en återförsäljare/installatör? Hur mycket tjänar de på materialet dvs. tack och hoj. /Mathias
växelventil: Hej Du har en växelventil som krånglar Och på den sitter en spak på sidan som du kan dra i.Ta lite olja på pinnen och dra i spaken.Sedan är din givare trasig som du kan beställa.
gråsten: Förmodligen kommer Husdata att starta upp igen med stöd för Rego600. Detta enligt besked från ägaren. Förhandlingsfråga men sitsen borde vara god eftersom han är involverad i de nya applikationerna för senare versioner av regersystem också.
smurfen72: Inte så illa för en en klent dimensionerad vp men det skiljer inte så många kronor om den varit större.
stilofunk: frågan på: värmepumpsforun avdelning Daikin http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=106.0
pyerdarn: okej låter ju inte helt fel de går ju och sätta pellets som tillskott :) va sugen på och se hur de fungerar med detta system.. är emot pumpar igentligen men man får väll ge efter sitter de där så kan man använda :) vill helst inte ha något som går på el men det är ju och pröva :) hakaner de är en liknade sån pump samma färg på chassiet så de är nog nordic.. ni ska ha tack :)
mulpac: Om det byggs på för mycket is på förångaren har maskinen problem med avfrostningen. Det kan t.ex. bero på att ventilen som kopplar om så den värmer utedelen har fastnat så den inte kan avfrosta.
Joens: Den tom räknar ner snyggt! Haha!! Det är kommungubbar som ska komma efter något år och kontrollera att VP inte har dragit mer än den ska. Hur de ska göra det och vad som händer om den dragit mer vet jag inte. . . Men det finns nog ingen kommun som har resurser till det och som vill skrämma bort nybyggarna på det viset. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
wmb: Så min inomhusluft kommer inte att hålla den frostfri? Kanske är en för optimistisk tanke Ja, vet faktiskt inte om detta blir gjort under vintern. Har för bara 6 månader sedan flyttat in och har fortfarande mycket att stå i med alla gamla skitlösningar som fanns
bax: Finns det L/L-pumpar med industristuk? Anpassade för att monteras i lager/garage/verkstäder etc.
Joens: Den ena pumpen ställer man in manuellt vid installation för rätt grundflöde medans den andra pumpen jobbar med hjälp av styrningen för att hålla korrekt inställt delta över systemet. Detta dela kan du ställa in vad du vill ha, vid vilken utetemp. Så ja, 750 reglarar per automatik. Utjämningskärlet har volym 25L.
BJohan: Stomljud kan även komma via uppställningen. Värmepumpen kan i så fall placeras på vibrationsisolerande fötter. Dessa ska vara så veka att det går att vaja hela maskinen lite grann. Ibland ser man att man ställt värmepumpar på en gummimatta som är hård. Den hjälper intre mot stomljud, eftersom det ofta är lågfrekvent ljud som kräver en vek uppställning. Dessutom ska som sagt alla