Hej!
Ska plöja ner 2st slingor a 400m och undrar om man närmast huset kan gräva ner kb in och kb ut i samma diken? Och issåfall bör man isolera dessa eller?
Har gjort en jätteful bild i paint men tror man förstår lite bättre vad jag menar
Ska plöja ner 2st slingor a 400m och undrar om man närmast huset kan gräva ner kb in och kb ut i samma diken? Och issåfall bör man isolera dessa eller?
Har gjort en jätteful bild i paint men tror man förstår lite bättre vad jag menar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert på kollektorslangar, men mina allmänna fysikkunskaper säger mig att de slangar du vill lägga tillsammans kommer att ha samma temperatur, och därför kan du bunta ihop dem hur tätt som helst, utan isolering mellan dem. Eventuell isolering mot omgivningen (nära huset) görs på samma sätt som om det hade varit en slinga.
/Hasse
/Hasse
Jag har de närmaste 10m från pumpen där slangarna ligger i samma dike väldigt nära varandra isolerat dem. De hade nog räckt med sista biten igenom plattan bara men att lägga ut 500kr extra för att vara helt säker på att det inte blir några problem känns som välinvesterade pengar.
Jag hade i ditt fall isolerat dem förbi din brunn och in i huset.
Jag hade i ditt fall isolerat dem förbi din brunn och in i huset.
Installerade bergvärme i höstas, entreprenören (var en totalis) menade att man inte behöver isolera rören strax intill huset enligt gällande regler (lommer inte ihåg om det var 1 eller 2m). Frågade en VVS-are också, enl honom spelade det nog ingen roll för en kortare sträcka map värmeförluster, men att det kommer att bildas mkt kondens.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Får upprepa mig själv man ska alltid utan undantag isolera dom 2 meterna närms huset.
Anledningen till detta är att om man kör ut brine med tex 3 minus kan marken frysa runt om och vad som kan hända då med grunden är inte svårt att räkna ut.
Dock är risken för skador väldigt liten men den finns och då ffa i äldre hus med stora stenar i grunden som kan rubbas av den lokala tjälen.
Anledningen till detta är att om man kör ut brine med tex 3 minus kan marken frysa runt om och vad som kan hända då med grunden är inte svårt att räkna ut.
Dock är risken för skador väldigt liten men den finns och då ffa i äldre hus med stora stenar i grunden som kan rubbas av den lokala tjälen.
Är det alltid så?mycke_nu skrev:
Jag har t.ex mitt garage 5m ifrån borrhålet vilket innebär att det är mindre än 5m ifrån där jordvärmeslingan går.
Har inte skickat in några papper ännu så jag kanske ska justera lite så jag inte får problem
Klicka här för att svara