11 189 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Pris energibrunn per meter 2013
Sida 1 av 2
Det kommer nog fler som kan svara bättre här snart... Men bara för att ge en fingervisning:
2010 betalade jag (enligt offerten skall tilläggas..) 58.000 inkl moms för ett 160 mtr hål inkl 12m foderör. Dvs allt som borrgubben gjorde på underentreprenad åt rörkrökaren som installerade värmepumpen. Det tog ca 10 timmar. Hårt berg.
Jag tror att de flesta "småborrare" inte gärna borrar ett så pass djup hål undan hellre två separata. Men det är bara min känsla och uppfattning.
2010 betalade jag (enligt offerten skall tilläggas..) 58.000 inkl moms för ett 160 mtr hål inkl 12m foderör. Dvs allt som borrgubben gjorde på underentreprenad åt rörkrökaren som installerade värmepumpen. Det tog ca 10 timmar. Hårt berg.
Jag tror att de flesta "småborrare" inte gärna borrar ett så pass djup hål undan hellre två separata. Men det är bara min känsla och uppfattning.
Priserna brukar ju vara fasta per meter, dvs ett pris för borrning i jord, ett pris för borrning i berg och ett pris för foderrör.
Om du då borrar flera hål så blir andelen jordborrning och foderrör större än om du borrar ett djupt.
Så totalt sett blir det dyrare med flera hål.
Men, det är inte säkert att det går att borra 300m, eller att kollektorslangen blir för lång.
Om du då borrar flera hål så blir andelen jordborrning och foderrör större än om du borrar ett djupt.
Så totalt sett blir det dyrare med flera hål.
Men, det är inte säkert att det går att borra 300m, eller att kollektorslangen blir för lång.
Tack för synpunkter på borrhålsdjupet men egentligen är jag mer intresserad av kostnaden eller mer kostnadskalkylen för energibrunnar. Det borde vara en etableringskostnad + borrkostnad + kollektorslang mm
Tilläggsmeter tex öka från 150 till 160 meter border inte kosta så mycket...
Tilläggsmeter tex öka från 150 till 160 meter border inte kosta så mycket...
När jag tog in anbud på min borrning fick jag ett pris som gällde upp till 100 meter och borrade man djupare var det ett lägre pris per meter men kommer inte ihåg hur mycket det skilde men det skiljer inte mycket om man borrar 10 meter extra.
Jag tror fortfarande att varje meter man borrar kostar väldigt lite. Kollektorslangen ökar dock linjärt med antal meter man borrar. Etableringskostnaden borde vara mer en engångskostnand och tämligen oberoende av borrdjupet.
Men jag letar fortfarande efter en bra indikation på priset för energibrunnar. Antalet sålda bergvärmepumpar har minskat kraftigt så det borde ge sjunkande priser.
Men jag letar fortfarande efter en bra indikation på priset för energibrunnar. Antalet sålda bergvärmepumpar har minskat kraftigt så det borde ge sjunkande priser.
Utan att ha riktigt bra koll så tror jag det ofta går långsammare att borra när man borrar djupt pga vattentrycket och mängden så det är inte säkert att de sista metrarna blir billigare att borra. Om du planerar att borra är det enklast att begära in priser för priset varierar en del i landet.
Jag borrade för några månader sen och hamnade på strax under 60k för 180m.
Då var det 6m foderrör a 750kr/m och 310kr/m bergborrning (inkl. moms), och jag behövde ingen container.
Om jag inte minns helt galet, fakturan är kvar hos banken så jag kan inte kolla exakt, det är därför jag inte har gett något riktigt svar...
Då var det 6m foderrör a 750kr/m och 310kr/m bergborrning (inkl. moms), och jag behövde ingen container.
Om jag inte minns helt galet, fakturan är kvar hos banken så jag kan inte kolla exakt, det är därför jag inte har gett något riktigt svar...
Borrade 180 meter för 2 år sen 7 meter till berg alltså 9 meter foderrör slang sprit och slangen indragen i huset ingick men inte grävning mellan hålet och huset Jag betalade 42000 kr efter rotavdrag som jag tror var ca 7500 kr.
Det är nog omöjligt att veta på förhand, därför tror jag inte på din teori, men jag kan inte säga att du har fel, bara att jag inte tror på det rakt av.smurfen72 skrev:
De jag anlitade hade alltid samma pris.