2 905 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Ctc eco 1550
Hallå
Har en värmepump Eco installerad på företaget.
Installationen gjordes av en rörmokare.
Frågan är om man ska fin justera något för att få en optimal drift?
Någon som har tips på vad man ska ha koll på?
Eco 1550 med luftvärmetillsats/utomhusdel.
/Richard
Har en värmepump Eco installerad på företaget.
Installationen gjordes av en rörmokare.
Frågan är om man ska fin justera något för att få en optimal drift?
Någon som har tips på vad man ska ha koll på?
Eco 1550 med luftvärmetillsats/utomhusdel.
/Richard
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Jag rekommenderar ett besök på värmepumpsforum. Börja med att läsa erps genomgång av hur ecoel och ecoair fungerar. Läs den gärna tillsammans med manualerna för panna och pump.
När jag själv installerade för ett par års sen började jag utan rumsgivare och gick runt och justerade flödet på elementen medan jag trixade med huskurva och justering av den för att få en lagom diff mellan tempen på framledning och retur.
Andra saker som jag börjat testa att ändra är VP-min, och temperaturen för elpanna (övre delen av pannan) Jag ändrar båda mellan sommar och vinter. VP-min ändrar jag från 35 till 42 grader för att försöka köra så mycket som möjligt på värmepumpen, men på sommaren vill jag ha så låg temperatur som möjligt för bättre ekonomi. På vintern ökar jag dessutom pannan från 40 till 45 grader för att kunna hålla värmen bättre när värmepumpen inte räcker till.
När jag själv installerade för ett par års sen började jag utan rumsgivare och gick runt och justerade flödet på elementen medan jag trixade med huskurva och justering av den för att få en lagom diff mellan tempen på framledning och retur.
Andra saker som jag börjat testa att ändra är VP-min, och temperaturen för elpanna (övre delen av pannan) Jag ändrar båda mellan sommar och vinter. VP-min ändrar jag från 35 till 42 grader för att försöka köra så mycket som möjligt på värmepumpen, men på sommaren vill jag ha så låg temperatur som möjligt för bättre ekonomi. På vintern ökar jag dessutom pannan från 40 till 45 grader för att kunna hålla värmen bättre när värmepumpen inte räcker till.
Jag har gått ner ända till 0,9kw på min elpatron, på sommaren ska jag nog slå av den helt.
Verkar faktiskt som värmepumpen klarar sig iaf ner till -25 utan hjälp av elpatron, dock kanske inte till att fylla ett badkar. Men det blev mycket bättre när jag ökade till 60 grader på övre tanken, jag använder mycket varmvatten.
Jag har iaf hittat en bra inställnnig nu på min panna som jag är nöjd med, tycker installatören hade lite bråttom när han ställde in pannan och det var inte optimalt för mitt behov.
Det kostar inte så mycket extra att värma till 60 grader och då har jag alltid varmt vatten i kranen.
Verkar faktiskt som värmepumpen klarar sig iaf ner till -25 utan hjälp av elpatron, dock kanske inte till att fylla ett badkar. Men det blev mycket bättre när jag ökade till 60 grader på övre tanken, jag använder mycket varmvatten.
Jag har iaf hittat en bra inställnnig nu på min panna som jag är nöjd med, tycker installatören hade lite bråttom när han ställde in pannan och det var inte optimalt för mitt behov.
Det kostar inte så mycket extra att värma till 60 grader och då har jag alltid varmt vatten i kranen.
Då sitter du inte på en "vanlig" eco-air? Den är ju defaultinställd till -10 men man kan kan sätta den i läge för -15. Sen stänger den helt (så funkar min EcoAir 105 i alla fall och på -15 är det inte mycket verkningsgrad att tala om)BerraSWE skrev:
Klicka här för att svara