Alla går inte att ha skorstenslösa.
Om jag förstått saken rätt så är orsaken till att vissa klarar sig med väggenomföring utan skorsten att rökgastemperaturen är så låg. Jag var och tittade på kaminer hos Narvells utanför Helsingborg för ett par år sedan, och kunde då lägga handen på det oisolerade skorstensröret (ett par meter efter kaminen) utan att bränna mig. Men det är inte alla det gäller för.

Googla runt på pelletskaminer. Det finns massor. Det är dels tekniska data och pris, men också inte minst en estetisk fråga, vilket gör det vanskligt att rekommendera någon speciell.

Det är endast Ariterms pelletskaminer som är godkänd med "väggfläkten" Drag som den heter. Ytterligare en sak som kan/kommer att krångla och kostar lika mycket som en skorsten. De vanligaste pelletkaminerna av bra kvalitet är Italienska .Undvik bara de kinesiska även om de förefaller billiga. De Amerikanska är gjorda för Amerikanska, dåligt isolerade hus där det för att hålla varmt behövs 10-12 kw. I våra hus används gärna lågeffektläget och verkningsgraden på min kamin sjönk då till 64%. EZY MT_VernonAE_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
x-traflame tosca plus.jpg Den övre är från usa den undre ,som kan kanalanslutas, är italiensk

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.