10 313 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Temperaturer på köldbärarsidan
Hej! jag har en fundering ang mitt borrhål på 165 meter.
Har just nu -19 grader pumpen (Nibe fighter 1215 8,5kwh) går ganska konstant, jag skickar ner -4 grader kallt och returen är -1 grad?
Vad är normalt ungefär?
Har just nu -19 grader pumpen (Nibe fighter 1215 8,5kwh) går ganska konstant, jag skickar ner -4 grader kallt och returen är -1 grad?
Vad är normalt ungefär?
Jag vet inte om jag håller med om att minusgrader på kbin är normalt. Jag skulle säga att det är högst oönskat och tolka det som ett snålt dimensionerat hål. det finns också en risk att vattnet i hålet fryser med tillknöcklad slang som följd. Inte bra.
Jag har tagit ner cirkulations pumpen till läge 2 och nu får jag en diff på 4 grader, 0 grader upp och -4 grader ner. Alltså ökade differansen när jag tog ner flödet!
Har just nu -15 grader kallt och 22 grader inne
Tack för svaren.
Har just nu -15 grader kallt och 22 grader inne
Tack för svaren.
Jag har -0.8 grader in efter konstant drift under drygt en vecka. Mitt hål är från 2004 och den känslan jag får efter att pratat med andra bergvärmepumpsägare så är det ganska normalt med minusgrader på köldbäraren vid lång kontinuerlig drift.
Differansen ska öka med sänkt flöde men du hämtar antagligen upp mindre energi.Roger J skrev:
Klicka här för att svara