Jag undrar om man kan kombinera så man har både luftvärmepump och ved panna? Jag skulle vilja ha en luftvärmepump för att få lite mer cirkulation på luften. Inte vara så beroende av att skaffa hjälp om man ska ligga ute på jobb under vinter. Så att inte graderna kryper ner så mycket inne. Sen att kyla lite på sommaren gör ju häller inge:-) jag har idag gratis ved som jag hugger själv men vill inte kosta på så mycket som en luft/vatten pump.

Nissen86 skrev:
Jag undrar om man kan kombinera så man har både luftvärmepump och ved panna?
Ja, det går bra.

Se bara till att den inte är inställd på "auto" då går den in och kyler då du börjar få upp trivselvärmen. Kan resultera i otrevliga elräkningar. Annars så hjälper dom att sprida värmen väldigt bra.

MVH

Anders

Vad ska man satsa på för märken? och ska man ha en som täcker hela husets m2. När jag ändå inte ska ha den som den huvudsakliga värmekälla. Fast kanske inte skiljer så mycket i pris.

När du inte e hemma kör elpatron för att inte huset ska frysa. E du borta massor? Ja då kan d ju köpa lvvp då du tydligen måste värma hela huset. Cirkulation på luften? Skaffa ett ventilationsaggregat eller frånluftsfläkt.

Det är väl inte helt fel att ha en pump som täcker hela huset , du kan ju bli sjuk och kanske inte kan elda på ett par veckor mitt i vintern.
Om jag eldar i braskaminen och det blir varmare än vad pumpen är inställd på så cirkulerar luften med hjälp av inomhusdelens fläkt som fortfarande går.
Och det är jätteskönt på sommaren när man slår på kylan eller avfuktaren i L/L pumpen.:D

Är planlösningen öppen eller hur är huset uppbyggt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.