7 830 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Är mitt borrhål för grunt?
Bor i en villa på 110 kvm entréplan + 110 kvm uppvärmd inredd källare. Har idag en bergvärmepump av modell Thermia Villabas 60, installerad 1999. Tror att den är på 6 kW. Eftersom pumpen börjar bli till åren känns det bra att vara förberedd den dagen pumpen inte längre vill vara med. Detta har gjort att jag börjat fundera lite.
Vårt hus står mer eller mindre på berg, där källaren är nedsprängd i detta. Att nå berget bör därmed inte ha varit speciellt svårt vid den ursprungliga borrningen av bergvärmen. Aktivt borrdjup är enligt uppgift 110 m. Min fråga är, om jag skulle köpa en modern bergvärmepump på c:a 8 kW idag, är risken då överhängande att mitt borrhål är för grunt? Kan man ta reda på det på något vis?
Vi gör idag av med c:a 17500 kWh varav uppvärmning uppskattas till c:a 12 000 kWh.
Noteras skall att jag alltså inte bodde i huset när det installerades bergvärme. Jag vet därför inte hur snacket gick kring detta och varför borrhålet blev just 110 m.
Vårt hus står mer eller mindre på berg, där källaren är nedsprängd i detta. Att nå berget bör därmed inte ha varit speciellt svårt vid den ursprungliga borrningen av bergvärmen. Aktivt borrdjup är enligt uppgift 110 m. Min fråga är, om jag skulle köpa en modern bergvärmepump på c:a 8 kW idag, är risken då överhängande att mitt borrhål är för grunt? Kan man ta reda på det på något vis?
Vi gör idag av med c:a 17500 kWh varav uppvärmning uppskattas till c:a 12 000 kWh.
Noteras skall att jag alltså inte bodde i huset när det installerades bergvärme. Jag vet därför inte hur snacket gick kring detta och varför borrhålet blev just 110 m.
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Idag rekommenderar dom nog dig ca 150m till en 8 kW:s pump. Vet du vad du hade för temp in/ut när det var som kallast i vintras?
jostsweden: Inte en susning. En Thermia Villa Bas 60 har inte ens en display så jag får inte ut minsta lilla användbara information ur pumpen. Fast det är ju varmt och skönt för jämnan åtminstone 
smurfen72: Jodå, jag har FTX idag, nytt aggregat sedan 2012. Sedan är det ju som jag nämnt här ovan, jag har ingen aning om hur jag kollar temperaturer när pumpen inte ens har en display?
smurfen72: Jodå, jag har FTX idag, nytt aggregat sedan 2012. Sedan är det ju som jag nämnt här ovan, jag har ingen aning om hur jag kollar temperaturer när pumpen inte ens har en display?
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Kolla i vinter vad du har för temp in/ut när det är som kallast. Borde gå med en ir-termometer eller så kollar du med en VVS-firma hur du kan mäta. Om temperaturerna ser bra ut så kan du väl börja med att bara byta pump och sen köra 1-2 år och hålla koll på temperaturerna. Sen kan du borra ett nytt hål om det behövs.
Kan vara så att det är lite grunt... här i trakterna så börjar hålen på ca160m o uppåt... Själv skulle jag inte acceptera något hål under 200m... Men jag vet inte om man kan dra upp slangen o borra lite till... Men det kanske inte behövs om det är ett bra ut byte på energin...
@Extra allt: Det går inte att generalisera borrdjupen på det sättet. För en 6kW är 110 meter aktivt helt ok i normal berggrund. Nu kan det ju hänt saker under årens lopp avseende pumpens prestanda. TS gör klokt i att låta se över sin pump.
Ett enkelt sätt att kolla inkommande temp på borrhålet är att fästa en digital utomhustermometer med min/max funktion på inkommande rör och låta den sitta där över vintern. Sen kollar man av på våren vad minvärdet är.
Vad gäller installation så måste utgångspunkten vara effekt- och energibehovet. TS nämner att han funderar på en 8 kW pump när det blir dax för byte. Då finns det ingen ekonomisk rimlighet med ett borrhål på 200 meter. Sätt en separat elmätare till pumpen så du vet vad den förbrukar idag, då blir dimensioneringen lättare senare vid ett byte. Särskilt intressant är att veta hur mycket tillskottsel som den förbrukar. Vid nyinstallation idag bör nå i princip 100% effekttäckning utan tillskott.
Ett enkelt sätt att kolla inkommande temp på borrhålet är att fästa en digital utomhustermometer med min/max funktion på inkommande rör och låta den sitta där över vintern. Sen kollar man av på våren vad minvärdet är.
Vad gäller installation så måste utgångspunkten vara effekt- och energibehovet. TS nämner att han funderar på en 8 kW pump när det blir dax för byte. Då finns det ingen ekonomisk rimlighet med ett borrhål på 200 meter. Sätt en separat elmätare till pumpen så du vet vad den förbrukar idag, då blir dimensioneringen lättare senare vid ett byte. Särskilt intressant är att veta hur mycket tillskottsel som den förbrukar. Vid nyinstallation idag bör nå i princip 100% effekttäckning utan tillskott.
Klicka här för att svara