Jag har fått några offerter på bergvärme och har för avsikt att göra slag i saken och installera nu i höst.

Det jag reagerar på är att jag tycker jag betalar väldigt mycket extra för att få en totalentreprenad.

Den offerten jag är mest intresserad av som innehåller en NIBE 1245-8 ligger på 135'000. I denna ligger borrningen (som inkluderar allt till innanför vägg samt brinefyllning och provtryckning) som fristående offert från borraren på 44'200 för 160m hål. Detta är priser brutto, alltså före ROT-avdrag.

Enl. schablonen för ROT vid installation av bergvärme, att 30% av en totalentreprenad är att anse som arbetskostnad, ger detta ett ROT-avdrag på: 20'250 och ett netto på 114'750.

När jag gör följande tankeexperiment/kalkyl börjar jag dock fundera lite granna.

Jag och flera av installatörerna är överens om att färdiginstallation inne i källaren rör sig om ca: 20 mantimmar VVS och El-installation. Vi gissar på 450kr/h plus moms för en löpande installatör här i krokarna, och detta ger oss alltså 11'250. Vi drar ROT direkt här och har 5625kr netto för arbetet.

Därefter följer pumpen som enl. prisjakt kan köpa för 53000 inkl. frakt.

Och tillbaka till borrarens fristående offert på 44200. Jag ger mig på en gissning här att det ligger minst 18 arbetstimmar i detta (2 man ägnade en hel dag åt att borra hos min far i våras), och med samma uppskattade timdebitering som för VVS/EL har vi alltså en verklig arbetskostnad på 9000kr inkl. moms varav 4500 försvinner efter ROT. Slutsiffra på borrningen alltså 39'700kr.

Så 5'625 + 53'000 + 39'700 = 98'325. D.v.s. 16'425 billigare än totalentreprenad.

Den uppmärksamme noterar ju att inget installationsmaterial inom vägg whatsoever är inräknat här. Men i ärlighetens namn känns det ganska orimligt att det kan bli mer än några tusen i löpande material i mitt fall. Pumpen skall placeras ett par meter från där befintliga stigare/retur till min golvvärmecentral är, och vattnets primärstam ligger lika nära. Köldbärarkretsen kommer in i väggen precis där. Elskåpet är 1m bort osv.

Till ovan kalkyl tillkommer att man säkert kan få till en överenskommelse med borraren att en större andel av totalkostnaden kommer presenteras som arbete alt. om man rent av kan se det som en fristående totalentreprenad eftersom det faktiskt omfattar både borrning, grävning, vägghåltagning, fyllning etc. och kanske därmed få 30%-schablonen enl. inledningen på detta inlägg. Tycker i alla fall det borde finnas 5000 till att hitta här inkl. lite slutförhandling, att lägga till min slutsiffra.

Ja min fråga är ju alltså om det är många som styr upp detta själva eller bedömer folk överlag att det är värt att betala dessa pengar extra för totalentreprenaden?

Jag arbetar med inköp och har varit projektledare för installationsprojekt flera år tidigare, så det känns inte särskilt avskräckande att hålla i det.

Vad tycker ni?

Redigerat:
Egen erfarenhet av pannbyten så brukar kund låta allt gå genom oss borrning, vvs, el, saneringsfirma för asbest osv.Sen finns det vissa som river ut sin gamla panna själv och forslar bort den själv till skroten, brukar bli glad då:thumbup: gräver rörgraven från borrhållet till källarvägg eller har en egen favoritelektriker för eljobbet osv. för att kapa timkostnader. I det stora hela känns det som kunderna idag vill att det skall vara städat och klart när de kommer hem.

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.