Hej!

Värmepumpar är ju fula skapelser som knappast pryder ett hus yttre. Därför fick jag en idé att placera min L/L-pump under huset. Mitt fritidshus står på plintar och som sarg har jag spikat ribbor med 20mm mellanrum. Luftigt alltså. Under huset kan man gjuta en liten platta att placera pumpen på.

Jag ser två fina fördelar: 1. Åbäket försvinner bakom ribborna. 2. På köpet får jag luften att cirkulera under själva grunden.

Potentiell nackdel: Kondensvattnet måste ju ta vägen någonstans. Kanske får jag leda bort det på något vänster. Hur mycket kondensvatten blir det?

Finns det något jag alldeles uppenbart jag missar i mitt resonemang?

Volymen luft som ska passera genom en värmepump är betydligt högre än den du vill ska cirkulera under grunden.
Kan den inte göra det fritt så tappar den även i verkningsgrad.
Det blir även avsevärda mängder med kondensvatten (10-30 liter per dygn) som ju i så fall måste pumpas bort, om det inte finns naturlig avrinning.
En annan aspekt skulle jag också tro är ljud och vibrationer.

Tanken kanske är god, men nej..

Oj, blir det så mycket kondensvatten! Det gör ju det hela lite problematiskt så klart. Då får jag ju leda ner det i en stenkista utanför huset i sådana fall = mycket jobb.

Sen förstår jag inte varför jag inte vill ha för mycket luftcirkulation under grunden. Ju mer desto bättre, trodde jag. Tänker du på avkylning av bjälklaget eller?

Redigerat:
Hej
Jag har samma tanke. Ska bygga ett sommarhus på 60 kvm med plintgrund på en klippa. Tänkte plintgrund, luft/luft + el-element.
Jag har inga problem med att bli av med kondensvatten eftersom huset ska ligga 5 m från havet och uppe på en klippa. Ang ljud och vibrationer så borde det bli bättre med en stabil platt för pumpen under huset jmf med att montera den på fasaden eller utanför huset.

Så luftcirkulation och servicetillgänglighet borde vara frågeställningarna.

Mitt hus kommer ha altan runt om så frågan är hur glest/öppet jag behöver ha för att säkra luftcirkulationen?

Ingen som byggt in sin luft/luft pump och har erfarenheter?

Tror luftflödet på en utedel kan gå upp till 600m³ i minuten. Det blåser rejält och kallt om utedelen. Men är det så högt under stugan att du rymmer en utedel borde det räcka om det är öppet åt 3 håll, i blåsriktningen och åt sidorna. Säkerställa att den inte kan återsuga den kalla luften som den blåser ut. Skulle nog vilja sätta utblåset i liv med ytterväggen så att det inte blåser kalluft mot trossbotten.

Så skulle jag gjort, men bara om det är rejält med utrymme och att det tidigare varit fritt blås under stugan.

Tack. Det är ju ett alternativ.

Trevligt att det är fler som tänker så här, Laxekongen. Jag är också intresserad av praktiska erfarenheter kring att ha pumpen under grunden.

Men om det regnar ute och är hög luftfuktighet..
Vill ni då att fläkten ska hjälpa till att forcera ner hundratals kubikmeter högfuktig luft varje timme?

Vid krypgrund kan jag tänka att man forcerar ner uteluft men en helt öppen plintgrund har ju samma luftfuktighet som omgivningen så vet inte hur det skulle vara skillnad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.