smurfen72 skrev:
Det är ju väldigt få regler som måste följas men man brukar vilja separera varmt vatten från kallt vatten så det sitter backventiler i tex vv beredare duschblandare köksblandare .
Jag tolkar detta som en subjektiv regel, dvs någon "tycker" att det är bra. Detta behöver ju inte betyda att det är vedertaget och att det är tekniskt riktigt.
Om det finns branschregler, eller miljöregler eller vad som helst så bör detta gälla nationellt och inte i en kommun men i en annan. Litteraturhänvisning??

Prova att läsa säker vatten eller BBR finns att läsa på nätet och det är skydd mot återströmning du ska kolla efter men det är ju inga tvingande regler förutom BBR vid nybygge.

smurfen72 skrev:
Prova att läsa säker vatten eller BBR finns att läsa på nätet och det är skydd mot återströmning du ska kolla efter men det är ju inga tvingande regler förutom BBR vid nybygge.
Nja, återströmmningsskydd är något annat, vacuumventil, (back-flow preventer) som dom kallar det i USA, där dom är stenhårda med att sådana installeras och fungerar.
Varför det? Jo, dom har ett lägre tryck på sitt ledningsnät och om det blir tryckbortfall kan det bli en vacuumeffekt.

Om du tex har en kopplad slang som är doppad i tex en vätska som är förorenad med öppen kran för fyllning.
Om du plötsligt får ett tryckfall i ledningsnätet får du "vacuumeffekt" och den oönskade vätskan kan sugas upp i nätledning. Vacuum ventil stänger då men behöver inte sitta i v v- vattentanken utan med fördel vid duschar eller andra tappställe som kan orsaka att en förorening kommer in i systemet via baksug. En vacuumventil är fullt öppen om det råder normaltryck på båda sidor om ventilen.

Redigerat:
Vattenmätare vi har har backventil.
Jag hoppas verkligen att jag har backventil till min beredare så jag inte får en skvätt varmt vatten i kallvattenkranen.

Protte

roland53 skrev:
Nja, återströmmningsskydd är något annat, vacuumventil, (back-flow preventer) som dom kallar det i USA, där dom är stenhårda med att sådana installeras och fungerar.
Varför det? Jo, dom har ett lägre tryck på sitt ledningsnät och om det blir tryckbortfall kan det bli en vacuumeffekt.

Om du tex har en kopplad slang som är doppad i tex en vätska som är förorenad med öppen kran för fyllning.
Om du plötsligt får ett tryckfall i ledningsnätet får du "vacuumeffekt" och den oönskade vätskan kan sugas upp i nätledning. Vacuum ventil stänger då men behöver inte sitta i v v- vattentanken utan med fördel vid duschar eller andra tappställe som kan orsaka att en förorening kommer in i systemet via baksug. En vacuumventil är fullt öppen om det råder normaltryck på båda sidor om ventilen.
Vacumventiler används även i Sverige till vissa kopparfodrade beredare så att inte kopparfodringen ska sugas ihop vid vacum.
Läs om återströmmnings skydd i säker vatten 2007 sid 15

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.