23 095 läst ·
34 svar
23k läst
34 svar
Problem med IVT bergvärme kondensvatten
Jag tolkar detta som en subjektiv regel, dvs någon "tycker" att det är bra. Detta behöver ju inte betyda att det är vedertaget och att det är tekniskt riktigt.smurfen72 skrev:
Om det finns branschregler, eller miljöregler eller vad som helst så bör detta gälla nationellt och inte i en kommun men i en annan. Litteraturhänvisning??
Nja, återströmmningsskydd är något annat, vacuumventil, (back-flow preventer) som dom kallar det i USA, där dom är stenhårda med att sådana installeras och fungerar.smurfen72 skrev:
Varför det? Jo, dom har ett lägre tryck på sitt ledningsnät och om det blir tryckbortfall kan det bli en vacuumeffekt.
Om du tex har en kopplad slang som är doppad i tex en vätska som är förorenad med öppen kran för fyllning.
Om du plötsligt får ett tryckfall i ledningsnätet får du "vacuumeffekt" och den oönskade vätskan kan sugas upp i nätledning. Vacuum ventil stänger då men behöver inte sitta i v v- vattentanken utan med fördel vid duschar eller andra tappställe som kan orsaka att en förorening kommer in i systemet via baksug. En vacuumventil är fullt öppen om det råder normaltryck på båda sidor om ventilen.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Vattenmätare vi har har backventil.
Jag hoppas verkligen att jag har backventil till min beredare så jag inte får en skvätt varmt vatten i kallvattenkranen.
Protte
Jag hoppas verkligen att jag har backventil till min beredare så jag inte får en skvätt varmt vatten i kallvattenkranen.
Protte
Vacumventiler används även i Sverige till vissa kopparfodrade beredare så att inte kopparfodringen ska sugas ihop vid vacum.roland53 skrev:Nja, återströmmningsskydd är något annat, vacuumventil, (back-flow preventer) som dom kallar det i USA, där dom är stenhårda med att sådana installeras och fungerar.
Varför det? Jo, dom har ett lägre tryck på sitt ledningsnät och om det blir tryckbortfall kan det bli en vacuumeffekt.
Om du tex har en kopplad slang som är doppad i tex en vätska som är förorenad med öppen kran för fyllning.
Om du plötsligt får ett tryckfall i ledningsnätet får du "vacuumeffekt" och den oönskade vätskan kan sugas upp i nätledning. Vacuum ventil stänger då men behöver inte sitta i v v- vattentanken utan med fördel vid duschar eller andra tappställe som kan orsaka att en förorening kommer in i systemet via baksug. En vacuumventil är fullt öppen om det råder normaltryck på båda sidor om ventilen.
Läs om återströmmnings skydd i säker vatten 2007 sid 15
Klicka här för att svara