1 438 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Bästa balans i luft/luft-värmepump?
Vad är mest ekonomiskt med l/l-drift - högre temp och lägre fläkthastighet, eller lägre temp och högre fläkthastighet?
Jag försöker prova mig fram i mitt nyinköpta hus, men märker att jag får ungefär samma värme om jag kör på 20-21 grader och fläktstyrka 2, som om jag kör på 22 grader och fläktstyrka 1.
Jag försöker prova mig fram i mitt nyinköpta hus, men märker att jag får ungefär samma värme om jag kör på 20-21 grader och fläktstyrka 2, som om jag kör på 22 grader och fläktstyrka 1.
@vetrex - tack för svar. Kan du förklara/motivera det svaret också? : )
Både fläkten ute och inne förbrukar i sammanhanget nästan försumbart lite energi. Att öka ett hastighetssteg på fläkten inne är verkligen en försumbar effektökning, det handlar om några enstaka watt, Det som förbrukar är kompressorn. Ju högre delta T (skillnaden mellan köldmediets temperatur på den varma sidan jämfört kalla sidan) den jobbar mot, desto hårdare får den jobba (förbrukar mer energi). Pumpen får således ett sämre COP värde.
Ju högre varvtal på fläkten inne desto lägre temperatur kan köldmediet tillåtas kondensera vid. Det är precis samma princip som att en bergvärmepump är effektivare (högre COP) om den jobbar mot ett lågtemp-system (golvvärme) än mot ett högtemp-system (små radiatorer).
Ju högre varvtal på fläkten inne desto lägre temperatur kan köldmediet tillåtas kondensera vid. Det är precis samma princip som att en bergvärmepump är effektivare (högre COP) om den jobbar mot ett lågtemp-system (golvvärme) än mot ett högtemp-system (små radiatorer).
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack o bock för det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden