Hej,
I manualen till Niben 1245 så stor det att maan ska försöka ha en diff på mellan 5-10gr på värmebäraren mellan framledning och retur. Är detta när kompressorn jobbar eller efter? När kompressorn jobbar uppstår rätt fort en diff för att sen minska fort ner till max 1 gr. Har minskat värmebärar pumpen från 70% till 55%. Kompressorn går bara korta intervaller 6-8min ca 28 ggr dygn, kör på 150 minutgrader, men det är diffen mellan beräknat framledningstemp och verklig temp som stannar kompressorn, skall diffen ökas för att få ner antalet starter eller är det värmebärarpumpen som också är boven I dramat? Är det någon som har löst knäppningarna I rörhållarna när vp kör ut varmt vatten, siliconsprej?
I manualen till Niben 1245 så stor det att maan ska försöka ha en diff på mellan 5-10gr på värmebäraren mellan framledning och retur. Är detta när kompressorn jobbar eller efter? När kompressorn jobbar uppstår rätt fort en diff för att sen minska fort ner till max 1 gr. Har minskat värmebärar pumpen från 70% till 55%. Kompressorn går bara korta intervaller 6-8min ca 28 ggr dygn, kör på 150 minutgrader, men det är diffen mellan beräknat framledningstemp och verklig temp som stannar kompressorn, skall diffen ökas för att få ner antalet starter eller är det värmebärarpumpen som också är boven I dramat? Är det någon som har löst knäppningarna I rörhållarna när vp kör ut varmt vatten, siliconsprej?
Det är när kompressorn går som du ska ha diff mellan 5-10 grader när den står ska det vara samma temp om givarna visar rätt. Det är läge värme som styr cp när kompressorn går läge ekonomi styr farten när kompressorn står. Låter inte bra om vp endast går 6-8 minuter visserligen har det varit varmt och 28 starter är ingen katastrof. Vad menar du stoppar vp räknar den inte ner gradminuterna som den ska utan stoppar på max diff framledning ? Har man knäppningar i raddarna så är en volymtank en bra lösning och då får man ner starterna som en bonus.
Om diffen är så liten som 1 grad med kompressorn igång så tyder det på att värmen inte dumpas ut genom elementen. Har dom möjligen termostater som inte är öppna?
Litet tillägg..
Min värmepump är lite annorlunda (inverterstyrd Fighter 1150), men styrparametrarna är nog ungefär de samma
I princip ska inte kompressorn stanna förrän gradminuterna räknat upp till noll, men det är ju möjligt att det även händer om framledningstemperaturen överstiger inställt maxvärde (55 C i mitt fall).
Litet tillägg..
Min värmepump är lite annorlunda (inverterstyrd Fighter 1150), men styrparametrarna är nog ungefär de samma
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip ska inte kompressorn stanna förrän gradminuterna räknat upp till noll, men det är ju möjligt att det även händer om framledningstemperaturen överstiger inställt maxvärde (55 C i mitt fall).
Redigerat:
Låter som värmekurvan är för hög. Blir det för varmt inne så stänger termostaterna (om det finns sådana), och vp får många starter. Prova, vid kallare väderlek, att öppna alla termostater på max. Sänk sen värmekurvan tills en lagom rumstemperatur uppnås. Sen kan du ställa ner termostaterna på önskat värde igen. Detta kan ta några dagar att trimma in, men det är lättare att hitta rätt om det blir lite för kallt, och sen höjer man i små steg
Kompressorn stoppar och gradminuterna hamnar på 0 om framledningen blir 10 grader högre än beräknad framledning. 10 grader är ett fabriksinställt värde som man kan justera men det finns ingen anledning att värma så högt som 10 grader över bör.mycke_nu skrev:Om diffen är så liten som 1 grad med kompressorn igång så tyder det på att värmen inte dumpas ut genom elementen. Har dom möjligen termostater som inte är öppna?
Litet tillägg..
[bild]
Har du lust att utveckla förfarandet lite så en nybörjare förstår?lordi skrev:Låter som värmekurvan är för hög. Blir det för varmt inne så stänger termostaterna (om det finns sådana), och vp får många starter. Prova, vid kallare väderlek, att öppna alla termostater på max. Sänk sen värmekurvan tills en lagom rumstemperatur uppnås. Sen kan du ställa ner termostaterna på önskat värde igen. Detta kan ta några dagar att trimma in, men det är lättare att hitta rätt om det blir lite för kallt, och sen höjer man i små steg
Jag har en Nibe 1245F -6 CU och bor i nybyggd villa med markvärme. Golvvärme på botten och element på övervåningen.
Hur vet man om kurvan kan/behöver justeras ned?
Alla rum på botten har egen justering, liksom elementen har vanliga termostater.
Såg att min pump har 8477 starter på lite drygt ett år. Det är drygt 20 starter om dagen.
Redigerat:
Rumsgivarpåverkan, är det nått i vp eller menar du de som styr golvvärmen på bottenvåningen?smurfen72 skrev:
Angående kurvan, bör man ändra lutningen eller förskjuta den? Det rimliga borde väl vara att förskjuta (åt höger) den så temperaturen ändras vid alla utetemperaturer.
Rumsgivarpåverkan är hur mycket innegivaren som hör till vp ska tillåtas reglera framledningen. Jag rekomenderar att du gör en egen kurva mycket enkelt i 1245. Annars brukar man få ändra lutningen om det blir fel temp inne vid lite kallare väder och förskjuta vid fel värme inne vid lite varmare väder
Japp, öppna alla termostater på max, sänk kurvan i små steg tills du börjar frysa. Höj sen något, och ställ ner termostaterna på önskad temp. Det kan ta lite tid att hitta rätt läge, speciellt med golvvärme som är trögreglerat.
Detta görs självklart utan påverkan av värmepumpens rumsgivare, som skrivits tidigare
Detta görs självklart utan påverkan av värmepumpens rumsgivare, som skrivits tidigare
Redigerat:
Fram och retur bör visa lika när värmepumpen inte kör värme eller varmvatten.
Visar det bara 1 grad deltatemp när du kör värme har du väldigt högt flöde.
För att få en dt på 7 grader med 8 kW effekt från VP skall du ha 16,4 l/min flöde.
För att få en dt på 7 grader med 6 kW effekt från VP skall du ha 12,3 l/min flöde.
Ökar du flödet minskar dt.
Minskar du flödet ökar dt.
Enligt formeln Q = m * cp * dT.
Det som kan hända när termostater stryper (det blir varmt inne) är att flödet blir lågt, och framledningstempen stiger.
När framledningstempern stiger ökar trycket i köldmediat och VP stoppar på pressostat hög.
Visar det bara 1 grad deltatemp när du kör värme har du väldigt högt flöde.
För att få en dt på 7 grader med 8 kW effekt från VP skall du ha 16,4 l/min flöde.
För att få en dt på 7 grader med 6 kW effekt från VP skall du ha 12,3 l/min flöde.
Ökar du flödet minskar dt.
Minskar du flödet ökar dt.
Enligt formeln Q = m * cp * dT.
Det som kan hända när termostater stryper (det blir varmt inne) är att flödet blir lågt, och framledningstempen stiger.
När framledningstempern stiger ökar trycket i köldmediat och VP stoppar på pressostat hög.
Och nu när det är lite halvkallt blir värmebehovet inte så stort.
Värmepumpen går då on/off eftersom VP bara kan leverera full effekt eller ingen effekt (annorlunda om man har en varvtalsstyrd).
Eftersom värmebehovet inte är så stort och att din VP skall kunna värma ditt hus när det är kallt ute så blir gångtiderna korta under höst och vår.
Vill man ha längre körtider får man minska gradminuter-inställningen.
Det innebär att huset/byggnaden har ett/får ett större värmeunderskott innan VP startar, det tar således längre tid att hämta igen det.
Dvs tills att gradminutrarna blir 0 eller ett annat sätt att säga det, till att ärvärde på framledningstemp kommer upp i samma värde som börvärde på framledningstemp.
Värmebärarpumpens hastighet påverkar inte (direkt) antalet starter, utan endast dt på VP då den tillförda effekten kan antas konstant (halvsanning, men lättare att resonera om sambanden då).
Värmepumpen går då on/off eftersom VP bara kan leverera full effekt eller ingen effekt (annorlunda om man har en varvtalsstyrd).
Eftersom värmebehovet inte är så stort och att din VP skall kunna värma ditt hus när det är kallt ute så blir gångtiderna korta under höst och vår.
Vill man ha längre körtider får man minska gradminuter-inställningen.
Det innebär att huset/byggnaden har ett/får ett större värmeunderskott innan VP startar, det tar således längre tid att hämta igen det.
Dvs tills att gradminutrarna blir 0 eller ett annat sätt att säga det, till att ärvärde på framledningstemp kommer upp i samma värde som börvärde på framledningstemp.
Värmebärarpumpens hastighet påverkar inte (direkt) antalet starter, utan endast dt på VP då den tillförda effekten kan antas konstant (halvsanning, men lättare att resonera om sambanden då).
Klicka här för att svara