Pumpen kommer larma när delta blir för stort men då går den inte bra sedan länge. Sen beror det på äldre pumpar utan display har inte lika mycket larm funktioner utan dom tuffar på tills kyldelen bryter. Men aktivera så få termostater som möjligt så att vp får hyffsat med vatten och flöde att jobba mot eftersom det är en äldre installation är troligen inte pumpen så kraftig och då funkar det bättre med termostater som stryper bort en del av systemet. Sen skadar det ju inte att ha koll på vp när du eldar startar den 1 gång var 15 minut får du nog ändra på en del.

Det tråkiga är ju bara att jag inte får ut minsta lilla information ur min värmepump. För att kunna kontrollera antalet starter får jag helt enkelt sitta i pannrummet och vänta, och räkna :)

Brukar vara så på äldre vp. Kolla även deltat alltså skillnaden mellan ingående vatten och utgående när kompressorn går bör ligga mellan 5-10 grader även med några av termostaterna stängda.

Får nog bli till att lägga upp en bild här så att jag förstår vad jag tittar på :)

Ingen bild ännu, men jag har två temperaturmätare och nu när kompressorn går visar den ena 35 grader och den andra 39 grader. Just nu med samtliga radiatorer på övervåningen avstängda och samtliga i källarvåningen öppna. Ungefär lika många radiatorer på över- som undervåning.

Kan man utläsa något av detta tro? Dvs, låter temperaturen normal och om inte, vad kan orsaken vara?

Försöker helt enkelt lära mig min jättegamla värmepump, så ursäkta dumma frågor :)

Redigerat:
Kan det vara temp in till vp resp ut ur vp ?

Det kan det säkert vara. Låter troligt. Frågan är om temperaturerna förefaller normala. Redan två minuter efter ovanstående inlägg var temperaturen 35 på bägge mätare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.