39 548 läst ·
21 svar
40k läst
21 svar
Spara el genom att vridar ner på termostat (bergvärme) ??
Pumpen kommer larma när delta blir för stort men då går den inte bra sedan länge. Sen beror det på äldre pumpar utan display har inte lika mycket larm funktioner utan dom tuffar på tills kyldelen bryter. Men aktivera så få termostater som möjligt så att vp får hyffsat med vatten och flöde att jobba mot eftersom det är en äldre installation är troligen inte pumpen så kraftig och då funkar det bättre med termostater som stryper bort en del av systemet. Sen skadar det ju inte att ha koll på vp när du eldar startar den 1 gång var 15 minut får du nog ändra på en del.
Ingen bild ännu, men jag har två temperaturmätare och nu när kompressorn går visar den ena 35 grader och den andra 39 grader. Just nu med samtliga radiatorer på övervåningen avstängda och samtliga i källarvåningen öppna. Ungefär lika många radiatorer på över- som undervåning.
Kan man utläsa något av detta tro? Dvs, låter temperaturen normal och om inte, vad kan orsaken vara?
Försöker helt enkelt lära mig min jättegamla värmepump, så ursäkta dumma frågor
Kan man utläsa något av detta tro? Dvs, låter temperaturen normal och om inte, vad kan orsaken vara?
Försöker helt enkelt lära mig min jättegamla värmepump, så ursäkta dumma frågor
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skorsten genom yttervägg = netto värmeförlust? (med exempelbilder)
Värme allmänt -
Isolera gammalt mellanbjälklag - Går det att spara golvet?
Golv -
Tilluft braskamin. Underifrån eller genom skorsten?
Värme allmänt -
Spara el genom handdukstork`?
El -
Sparar värme genom att fördela och återanvända
Artikelkommentarer