Det är inte så enkelt som att värmepumpen är inställd på sommarläge så att inte elpatronen slår till??

• Gilla
eleson
  • Laddar…
roland53 skrev:
Man kan ju vara i den situationen att man har en befintlig anläggning där man ska byta VP av någon anledning (haveri,ålder,förbjuden kylmedia etc.) då vill man ju bara jämföra olika VP inför köp.
Det är lite skillnad, tycker jag, om det handlar om nyinstallation där man inte bara jämför olika fabrikaters VP utan kanske även andra system.
Ok. Helt rätt. Vid byte av vp så är det helt annat scenario.
Max pumpstorlek styrs då av behov, pumpens effekt, borrdjup och cop.
Den nyare pumpen har troligen högre cop, dvs tar mer av värmen från berget. Det kombinerat med att äldre pumpar ofta såldes med kortare hål gör att borrhålet blir dimensionerande för annläggningen.
En ny 8kW pump kan i allra värsta fall fungera sämre än den gamla.

Om man tänker byta vp så måste man naturligtvis kolla upp vid vilken temperatur den gamla vp lämnar sin effekt så man kan jämföra det med dom pumpar som finns på marknaden i dag. Om man ska byta till ny effektivare/kraftigare vp kan man om man har möjlighet komplettera borran med lite jordvärme eller tex vent återvinning så man slipper borra ett till hål.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
AndersS skrev:
Driver du med oss? Det flera skrivit är att hela värmesystemet påverka vad du får ut från pumpen.
Vill inte vara oförskämd men dina frågor tenderar till "forumtroll".

Vad vill du kalla det? Om det står en grej å den lämnar någe annat?

Izvek skrev:
Vad vill du kalla det? Om det står en grej å den lämnar någe annat?
On pumpen lämnar mellan 5-10 kW beroende på omgivningen, vad skall den heta?
Addera sedan att vissa specar sina då att vissa användningsfall inte finns med, så att de anger 6-10 kW bara för att de har en snävare 'ram'.
Det är ju dessutom inte så att någon tillverkare hymlar om vad pumparna ger, man måste bara ta sig tid att läsa broschyrerna.

Dessutom heter t ex nibes xxxx-5 eller xxxx-7 , det är vi som lägger till kW på slutet, inte nibe.

Det är samma med bilar, de är inte på 150 hästar bara för att det står så.

Redigerat:
Jamen står det 6-10kw då borde man väl tro att det är så eftersom det står det?
Jag är inte intresserad vad den kopplas till eller hur. Snarare bara vad kan man förvänta sig av pumpen. Läste broschyren till min fars Lvp å där står det tydligt vilken max kilowatt den kan avge.

Redigerat:
eleson skrev:
Det är samma med bilar, de är inte på 150 hästar bara för att det står så.
En motor som har ett visst hk tal går mäta i även kw.. sen vad den lämnar till backen via växelåda och hjul d går ju oxo mäta.. å även d i bestämt kw

Izvek skrev:
Jag är inte intresserad vad den kopplas till eller hur. Snarare bara vad kan man förvänta sig av pumpen. Läste broschyren till min fars Lvp å där står det tydligt vilken max kilowatt den kan avge.
En luftvärmepump har bara sitt eget system att ta hänsyn till, eller hur? Det som påverkar är utetemperaturen och till viss del även innetemperatur.Max effekt får du även här under speciella förhållanden vid viss utetemperatur.
En berg/jordvärmepump är ansluten till ett vattenburet värmesystem som påverkar hur effektiv pumpen är, dvs i detta fallet är pumpen en del av en värmeanläggning. Dimensionerar man värmesystem gällande vattenvolym, rörstorlek, radiatorstorlek, intrimning av vattenflöde, temp.diff på ut/ingående, etc, så kan man få mest ut från pumpen.

Så vad du kan förvänta dig av pumpen är beroende av hela ditt värmesystem, inkluderar ditt borrhåls förmåga att ge värme. Varje anläggning blir därför unik och ingen broschyr i världen kan ge den informationen. Kan endast få av den som kan dimensionera och bygga ett värmesystem,

Izvek skrev:
En motor som har ett visst hk tal går mäta i även kw.. sen vad den lämnar till backen via växelåda och hjul d går ju oxo mäta.. å även d i bestämt kw
Men även det varierar med temperatur, lufttryck, syrehalt, bränslekvalitet, varvtal, mm.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Izvek skrev:

Om du vill veta vilken max effekt en berg vp kan lämna får du leta upp ett diagram liknande det tidigare i tråden och kolla vid så varm brine som vp accepeterar och så låg framledning som möjligt. Det är ju inget man har nytta av att veta egentligen så tex Nibe skulle ju kunna märka sina 8 kw vp med 16 kw för det lämnar dom säkert vid gynnsamma förhållanden lika som din fars luft/vatten vp lämnar hög effekt när det är varmt ute men troligtvis ca halva effekten när det är -15 ute och man skulle behövt effekten för hur mycket effekt behövs vid +7 ute som många luft/vatten vp anger effekten vid.

AndersS skrev:
En berg/jordvärmepump är ansluten till ett vattenburet värmesystem som påverkar hur effektiv pumpen är, dvs i detta fallet är pumpen en del av en värmeanläggning. Dimensionerar man värmesystem gällande vattenvolym, rörstorlek, radiatorstorlek, intrimning av vattenflöde, temp.diff på ut/ingående, etc, så kan man få mest ut från pumpen.

Så vad du kan förvänta dig av pumpen är beroende av hela ditt värmesystem, inkluderar ditt borrhåls förmåga att ge värme. Varje anläggning blir därför unik och ingen broschyr i världen kan ge den informationen. Kan endast få av den som kan dimensionera och bygga ett värmesystem,
TS pratade inledningsvis inte om ett helt värmesystem utan frågan gällde en VP versus en annan VP.

Det är väl just av den anledningen, att alla anläggningar är olika, att man infört en teststandard för VP (EN 14511) för att kunna jämföra olika VP-aggregat oberoende lokala skillnader i anläggningar??

orparn skrev:
Men även det varierar med temperatur, lufttryck, syrehalt, bränslekvalitet, varvtal, mm.
Japp.
Och statistiska skillnader mellan varje individ.

roland53 skrev:
TS pratade inledningsvis inte om ett helt värmesystem utan frågan gällde en VP versus en annan VP.

Det är väl just av den anledningen, att alla anläggningar är olika, att man infört en teststandard för VP (EN 14511) för att kunna jämföra olika VP-aggregat oberoende lokala skillnader i anläggningar??
Har läst det, men TS fortsatta frågor är relaterade till ett helt värmesystem.
Det är, enligt min åsikt, ganska meningslöst att jämföra utan att ta hänsyn till hela värmesystemet och borrhåll.
Som att att välja mellan två bilar med samma effekt, där man sedan frågar varför den ena har bättre acceleration, men man bryr sig inte om bilens vikt, motorvolym, vridmoment, utväxling, manuell/automat, etc.
Det är min tolkning av vad TS problem är eller så är det ett forumtroll.

Redigerat:
AndersS skrev:
Har läst det, men TS fortsatta frågor är relaterade till ett helt värmesystem.
Det är, enligt min åsikt, ganska meningslöst att jämföra utan att ta hänsyn till hela värmesystemet och borrhåll.
Som att att välja mellan två bilar med samma effekt, där man sedan frågar varför den ena har bättre acceleration, men man bryr sig inte om bilens vikt, motorvolym, vridmoment, utväxling, manuell/automat, etc.
Det är min tolkning av vad TS problem är eller så är det ett forumtroll.
Håller med fullständigt! Varför finns denna tråd alls. Vad är syftet. Orkade inte läsa hela tråden, men den känns rätt meningslös. Ändå skriver jag här. Bara en massa gissningar utan fakta..

AndersS skrev:
Se där, man kan ju ha olika uppfattningar och tolka olika även om man läser exakt samma text :)

Min tolkning är att;
En VP inte fungerade bra i ett värmesystem.
En annan ny VP (med samma märkningseffekt) installerades i samma värmesystem och fungerade bra.
TS ville ha synpunkter varför det kunde bli så?

Jag utgår ifrån att det enda som ändrats i värmesystemet är själva VP, inget annat har framkommit.

Varför denna "förbättring" uppstod har det kommit många förslag på i tråden och inget förslag är bättre eller sämre än någon annan.

TS har ju inte behagat att fylla in med information som efterfrågats för en mer tillförlitlig analys.

Så länge detta inte har skett, så ja, jag har benägenhet att hålla med dig, är det ett forumtroll?. :|

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.