Ska inhandla en luftvattenpump men står i valet och kvalet vilken väg jag ska gå. Har funderat på en pump runt 30k. Finns ju gott om dem, t.ex. Julas Anslut, Invest från t.ex. Byggmax, HPW från VVS-Experten eller Sfinx Solars pump. Eller ska man satsa 10-15k mer för t.ex. LG Therma V, Panasonic T-Cap.

Förutsättningarna är 100m2 övervåning och 50m2 framtida inredd källare, behovet 9-10KW. Rörisen tyckte en 12KW-pump skulle bli för stort och kosta för mycket i onödan.

Jag vet inte hur Julas fungerar ifag men det har varit mycket problem med dessa tidigare och jag har inte hört någon som är riktigt nöjd med prestandan.

Jag har själv en Sfinx 10kw och förutom en bugg i styrning som har gett problem med missade avfrostningar så är jag mycket nöjd (vad jag har hört så skall detta vara åtgärdat i den nya styrningen men jag vet inte). Om jag skulle köpa ny idag så hade det antingen blivit någon av sfinx 10kw pumpar eller HPW:n från vvs-experten.

Fördelen som jag ser med HPWn är dess styrning som bygger på en Siemens PLC samt att det faktiskt finns uppmätta (oberoende?) prestanda på den.
Jag har själv uppmätt flöde och effekt in/ut på min sfinx och den har lika bra eller bättre prestanda än HPW har i databladen men det kan nog variera och alla har inte den möjligheten.

Både sfinx och HPW känns rejäla och välbyggda med sina rostfria plåtar.

Redigerat:
jävla_hus skrev:
Jag vet inte hur Julas fungerar ifag men det har varit mycket problem med dessa tidigare och jag har inte hört någon som är riktigt nöjd med prestandan.

Jag har själv en Sfinx 10kw och förutom en bugg i styrning som har gett problem med missade avfrostningar så är jag mycket nöjd (vad jag har hört så skall detta vara åtgärdat i den nya styrningen men jag vet inte). Om jag skulle köpa ny idag så hade det antingen blivit någon av sfinx 10kw pumpar eller HPW:n från vvs-experten.

Fördelen som jag ser med HPWn är dess styrning som bygger på en Siemens PLC samt att det faktiskt finns uppmätta (oberoende?) prestanda på den.
Jag har själv uppmätt flöde och effekt in/ut på min sfinx och den har lika bra eller bättre prestanda än HPW har i databladen men det kan nog variera och alla har inte den möjligheten.

Både sfinx och HPW känns rejäla och välbyggda med sina rostfria plåtar.
Hade också tankar på Sfinx Solar men det är fem veckors leveranstid på den. HPW:n vore nog ett bra val men jag retar mig på att de höjt priset med 7000:- på ett år för samma modell...

Fem veckors leveranstid känns ju lite väl länge om man behöver pumpen nu, skall dom skickas från Kina eller?

Men inte har väl HPWn blivit 7k dyrare på ett år? Enligt hemsidan så kostar den 28990 och jag kan inte minnas att den varit under 25k någon gång (minns det från jämförelse mot sfinxen som kostade 25k när jag köpte en tidigare modell), är du säker på det?

Nu har jag bokat en för hämtning på lördag iaf.

En HPW eller?

Jag kom till att tänka på kampanjpriset och jag vet inte när det var den kampanjen men det kanske var när dom skulle flytta från Arlöv till Helsingborg?

En HPW ja, fick specialpris så jag är nöjd.

Gött, du får rapportera när den är igång :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.