F
Har funderat på frikyla till bergvärmen. La ner ett 100mm avloppsrör från brineslangarna fram till källargrunden och har en bra plats i en större garderob där jag har tillgång till en avloppsluftning jag skulle kunna använda för kondensvatten. Platstillgången är god och jag kan utan problem få plats med två värmeväxlare inbyggda i vägg med utblås 180 grader så spridningen blir bra och installationen extremt diskret.

Men vad behöver jag för prylar och vad kostar det? Pumpar, slangar, ventiler, styrning, isolering mm? Rummet som primärt skall kylas är vardagsrum/kök på ca 65kvm och eventuellt ett sovrum på ca 18kvm Blir det nån installation så gör jag det själv. Värmepumpen är en Nibe av enklare modell. Jag har ingen möjlighet att koppla in mig i anslutning till bergvärmepumpen utan måsta haka på brineslangarna mitt på ute på gräsmattan, är det ett problem?

Det borde inte vara problem att sätta t stycken ute på gräsmattan men du behöver ha en bakventil också ute på gräsmattan resten kan ju sitta inne men jag skulle nog föredra att montera allt inne men det funkar säkert. Det behövs inte så mycket grejer cp backventil t stycken kylelement styrning kan du ha manuellt om du vill har ingen koll på vad kalaset kostar men det blir nog en hel del.

F
Hm, en backventil på KB behövs såklart så det inte blir cirkulation. En pump antar jag eller drivs det med KB pumpen i NIBEn?

Behövs nåt samordnas med värmepumpen eller är det en helt fristående styrning?

problemet är att värmepumpen står i garaget och frikylan skall in via källaren. Ett alternativ som kanske inte alls är så tokigt är att jag drar in befintlig KB i källare, en omväg på max 5-7meter. Då får jag allt inne.

Jag skulle koppla in en separat cp till frikylan. köp en klaffbackventil så den inte bromsar flödet. Är det en äldre vp går det nog inte styra kylan från den och behövs inte heller vp bryr sig inte om brine cirkulerar fast vp står still borde gå att reglera endera manuellt eller via termostat.

F
Är inte så gammal, en Nibe 1225-6 från 2009.

men då cirkulerar jag brine genom VP (och KB cp som då står still), funkar det?

Ett par T-kopplingar, backventil, fläktkonvektor med kondensdränering, isolering, ca 15-20 meter PE-slang i lämplig dimension och lite kopplingar och nån form av styrning. Borde inte bli allt för blodigt, kanske 20-25' plus arbetet? Kanske inte omöjligt att det finns logig så det räcker i fläktkonvektorn? Jag har en i förrådet för värmen av enklaste modell ochden har pumpstyrning, borde vara precis tillräckligt för manuell körning.

M
Kan du inte ha egen köldbärare och stoppa ner den i en slang i hålet istället för att använda VPn? Då kan du ju körar systemen oberoende av varandra, om du tex skulle använda VPn för att värma vatten till VVB eller nått. Kanske också kan hända att du vill kyla på höst-dagar men att VPn går på natten. Kylan torkar ju ur luften, så det är ju trevligt för att kunna sova en fuktig kväll.

Det funkar bra att cirkulera brine genom en stilla stående cp jag kör så till vent återvinning och det gör inget om vp startar och gör tex vv du får kallare brine till kylan och varmare brine till vv beredning.

F
smurfen72 skrev:
Det funkar bra att cirkulera brine genom en stilla stående cp jag kör så till vent återvinning och det gör inget om vp startar och gör tex vv du får kallare brine till kylan och varmare brine till vv beredning.
Lysande. Såg att Nibe har ett "frikyla" paket PCS44 som passar till deras nya 1245. Kostar 8500kr och innehåller backventil, pump, shunt med ställdon, tempgivare och nån form av styrkort. Borde alltså knappast kosta mer att plocka ihop. Shunt är antagligen trevligt att ha från början även om man kör manuellt om man vill ha nån automatisk styrning framöver.

Backventil köpte jag från kina för jag hittade ingen inom landet på nätet. En strömsnål cp kan man köpa på ebay för ca 1000 kr min köpte jag från tyskland en wilo yonos pico. Tror inte du behöver nån shunt räcker nog med att låta fläkten i kylbatteriet sköta tempen och kopplas det med ett relä så stoppar den även cp. Här köpte jag backventilen men det var läng leverans tid ca 6 veckor. http://www.ebay.de/itm/1-pcs-of-hor...Systemkomponenten_Heizung&hash=item3f276f8eee

F
smurfen72 skrev:
Backventil köpte jag från kina för jag hittade ingen inom landet på nätet. En strömsnål cp kan man köpa på ebay för ca 1000 kr min köpte jag från tyskland en wilo yonos pico. Tror inte du behöver nån shunt räcker nog med att låta fläkten i kylbatteriet sköta tempen och kopplas det med ett relä så stoppar den även cp. Här köpte jag backventilen men det var läng leverans tid ca 6 veckor. [länk]
Tack för tipsen, levtid är inget problem. Du har nog rätt angående shunten, varför skulle man vilja höja framledningstemp? Nu skall jag försöka hitta en eller två prisvärda fläktkonvektorer för inbyggnad. Tillgängligt totalt inbyggnadsmått är B:1700 H:500 D:700

M
Posta gärna bilder/länkar till fläktkonvektorerna. Det är intressant!

Om du har för låg primärtemperatur (under16 C) så får du problem med Konden.
Därav Shunt.

Fredrik

Shunt brukar väl endast användas om man kyler via vent annars är det kondens avlopp på fläktkonvektorer avsedda för kyla.

Jag tror att jag har Nibe 1230. Den har faktiskt styrreläerna för frikyla monterade i grundutförandet om jag minns rätt. Kan kolla när jag är hemma från semester.

Varför ska man ha separat cp? Kan man inte använda vp och ha växelventil istället? Kanske i o f s är lika dyrt.

Pen

Problemet med växel ventil är nog när man kyler och vp vill göra vv så måste växelventilen vara ställd så flödet går till kompressorn i första hand men det går säkert att lösa men är antagligen enklare med separat cp och den drar även mindre ström om man nu tänker kyla ofta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.