8 649 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Fighter 310P - Normal avluftstemperatur?
Har precis flyttat till hus från bostadsrätt och försöker sätta mig in i allt vad husägande innebär 
I huset finns en NIBE Fighter 310P.
Kompressorn går 24/7 på denna, är detta normalt såhär på sommaren?
Dessutom är avluftstemperaturen 32 grader, känns högt? Enligt manualen ska denna vara lägre än rumstemperaturen men det kan tydligen variera. Utetemperaturen är korrekt.
Någon som vet?
Tack!
I huset finns en NIBE Fighter 310P.
Kompressorn går 24/7 på denna, är detta normalt såhär på sommaren?
Dessutom är avluftstemperaturen 32 grader, känns högt? Enligt manualen ska denna vara lägre än rumstemperaturen men det kan tydligen variera. Utetemperaturen är korrekt.
Någon som vet?
Tack!
Har en Nibe 310p med några år på nacken och en fördel med sommaren är att kompressorn INTE går så mycket då den annars hörs i hela huset. Är det varm ute och det finns varmvatten finns väl ingen anledning att den går?
Min går mycket sällan på sommaren, typ vid duschar m.m
Dock undrar jag om det kanske inte bara är fläkten du hör?
Fläkten går jämt för att ventilera huset.
När bara fläkten går är avluftstempen samma som inne temp
Dock undrar jag om det kanske inte bara är fläkten du hör?
Fläkten går jämt för att ventilera huset.
När bara fläkten går är avluftstempen samma som inne temp
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej, den borde väl inte göra det. Testade även att stänga av elpatronen då jag sett att den går relativt ofta den också. Panntemperaturen sänktes då och stabiliserades på 46 grader. Tycker den borde klara sig utan elpatronen en varm sommardag med 25 grader ute.
Mycket möjligt. Jag tog för givet att det var kompressorn jag hörde eftersom översta lampan lyser. Enligt manualen betyder det att kompressorn är i drift. Den kanske alltid lyser?sir_erken skrev:
Om kompressorlampan lyser men den inte klarar av att värma upp tanken (antar att det enbart är värmeproduktion, husvärmen är väl avstängd såhär års) och avluftstempen är så hög så måste något vara fel, typ att kompressorn rasat. Normal avluftstemp är klart under rumstemp, hur mycket beror på det inställda luftflödet, men storleksordningen 15 °C under rumstemp.
När kompressorlampan lyser är den i drift, lyser inte annars.
Något är galet med din pump. 46 grader är för litet, den brukar klippa kompressorn vid 52 grader,
Elpatronen går bara in och stöttar i botten om du har den aktiverad och du i stort sett tömmer beredaren. Eller om det föreligger stort värmebehov i kåken. Sista graderna över 50 går bara kompressorn.
Avluftstemperatur på 32 grader är sjukt mycket om kompressorn går, även på sommaren skall det inte vara många grader, det är ju så tanken med pumpen är, ju varmare inne, desto effektivare blir den.
Något är galet med din pump. 46 grader är för litet, den brukar klippa kompressorn vid 52 grader,
Elpatronen går bara in och stöttar i botten om du har den aktiverad och du i stort sett tömmer beredaren. Eller om det föreligger stort värmebehov i kåken. Sista graderna över 50 går bara kompressorn.
Avluftstemperatur på 32 grader är sjukt mycket om kompressorn går, även på sommaren skall det inte vara många grader, det är ju så tanken med pumpen är, ju varmare inne, desto effektivare blir den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden