Jag köpte en Panasonic luft/luft värmepump från Polarpumpen förra hösten med montage... Det kom två montörer och installerade pumpen och allt var frid och fröjd första månaden sen när det blev lite kallare (+5/8) isade pumpen igen helt och hållet. Blev så mycket is i ytterdelen att fläktbladen skar genom isen.
Jag kontaktade Polarpumpen och de skickade ut en kille som åtgärdade felet. Trodde jag...

Nu pga ombyggnad anlitade vi en auktoriserad installatör för att ta ner pumpen tillfälligt. Han upptäckte då att det inte fanns någon gas kvar alls i pumpen, alla kopplingar var fastsatta med gängtejt vilket tydligen inte är professionellt, hålet genom väggen som skall luta x antal grader neråt har ingen lutning samt att alla rör var för korta så att plastskyddet som skall täcka rören lossnat...

Tror ni att det är för sent att reklamera installationen från Polarpumpen då en annan montör tagit ner grejerna redan? Det är uppenbart felinstallerat då gasen försvunnit på 4 månader och hålet i väggen finns där som bevis. Detta förklarar troligtvis varför den isade igen i början också vilket de skulle åtgärda...

Reklamation hos Polarpumpen görs via ett formulär på hemsidan vilket jag fyllde i för en vecka sedan och inte fått svar...

Jag föredrar att få pengarna tillbaka för installation och anlita en installatör som har koll på grejerna...

Mvh

Daggen

P
Hur går det?

Hålet i väggen och dess lutning eller avsaknad därav skulle jag nog inte hänga upp mig på, det finns fler faktorer så som isolering som är viktigare.
Har installatören satt en tät rör-genomföring i väggen samt är den isolerad?

Gängtejp är absolut inte okej!!!
Man skall omsorgsfullt kona rören, konan utgör hela tätningen!

För korta rör är ju inte helt bra det skall inte ligga i spänn en viss rörelse måste tillåtas.

Det mesta tyder på att montören ej innehar varken kompetens eller certifikat, vilket regleras i såväl EU förordning som författning. Jag rekommenderar en anmälan till kommunens miljökontor.

Nästa fråga är ju om pumpen tagit någon skada?

Föreslå polarpumpen att de ersätter din pump mot en ny och att du får en "riktig" kyltekniker som monterar.
Alternativt att du får en utökad garanti på den du har > 10år samt att du väljer installatör vilket de betalar glöm inte omfyllnad.

Beställaren har en skyldighet att kontrollera installatörens certifikat, huruvida du eller Polarpumpen är beställare är oklart. Du kan definitivt begära att se det i alla fall, ser ut som ett plast kort och förvaras i plånboken, för värmepumpsinstallation skall det vara av lägst kategori 2.
Som en parantes skall även företaget vara certifierat.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Värmepumpar går vanligtvis inte "sönder" när de har för lite gas, de går bara lite sämre eller inte alls. Du har ju redan tagit ned pumpen för att du ska bygga om. Sätt upp den igen med en av dig själv vald installatör. Fungerar den inte bra efter det kan du ju gå till Polarpumpen.

I övrigt känns det bara som du fiskar efter att få din nedtagning/uppmontering gratis om jag ska vara ärlig med dig, och det ska man vara.

Nej har tyvärr inte hört något än från Polarpumpen trots att det är 1.5v sedan jag kontaktade dem. Hade varit intressant med ett svar från dem för att se hur de ställer sig till det hela... Det bökiga är som Martenw säger att vi tagit ner pumpen innan de fick chansen att komma ut och titta men vi står nu också med en del prylar som vi inte kan använda som tex för korta rör. och ett felborrat hål genom väggen.

Hur som helst kommer jag inte orka bråka med dem om saken men har jag iaf uppmärksammat Polarpumpen om att installatören de använder sig av i området där vi bor inte gör ett bra arbete. De hade fått komma ut och göra om en tredje gång oavsett om vi inte behövt ta ner den pga ombyggnation.

Fiska gratis uppmontering kan man ju kalla det, jag skulle snarare kalla det att jag får någonting gjort som jag betalat för på ett fackmannamässigt sätt. Annars hade jag satt upp den själv och sluppit betala 6000kr för något som inte funkar som det ska...

Jag håller er uppdaterade hur det gick om de hör av sig innan jag fått den på plats med hjälp av ett annat företag.

MVH

Daggen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.