Vår värmepump har plötsligt börja låta mycket mer. Det är högst upp på pumpen där det liksom dunkar dovt. Det var som vanligt i förra veckan och nu kom det här. Någon som vet vad det kan vara och har något tips på vad man kan göra? Finns inga varningsmeddelanden och filtret är nyligen bytt. Den är 3 år gammal.

Kan tillägga att om jag knuffar till pumpen med axeln så låter det mindre i några sekunder innan det sätter igång igen.

Jag sätter en peng på att det är fläkten ljudet kommer ifrån, lager som håller på att gå kanske?

Hur kan man undersöka vad det är? Måste man ringa någon tekniker som kollar eller kan man undersöka något mer på egen hand?

Nu har jag i alla fall konstaterat att det är när kompressorn är igång som det låter, så det där med kompressorfötterna kan ju stämma. Var någonstans lät det på er pump? Det är på delen som sitter högst upp som det låter på vår. Måste man ringa en tekniker för att undersöka eller kan man göra det på egen hand?

När det var som värst så lät det som ett jaktplan från andra världskriget i full fart! Alltså, det lät överallt. Men ring Nibe och kolla. Det kostade inte oss en krona.

Kan uppdatera med att det var kompressorfötterna precis som ni föreslog. Servicekillen har fixat det och skulle anmäla det som ett garantiärende.

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.