Vi har en Thermia som installerades 2002 i villan och som ersatte en äldre pump som installerades 1984., då även borrhålet gjordes. De senaste fem åren har vi varje vinter fått fylla på köldmedium med ett tio-tal liter. Nu har även värmepumpen börjat "bullra" betydligt mer än tidigare.

Vad gäller det ständiga påfyllandet, kan man på något sätt "trycktesta" systemet och kolla om det är en läcka?

Är det till och med så att det kanske är idé att göra en helt ny installation, dvs borra nytt/nya hål och skaffa ny värmepump?

Är det någon av Er som känner till någon oberoende konsult i Stockholmstrakten med stor erfarenhet av värmepumpar? Tyvärr har vi enbart usla erfarenheter av värmepumpsinstallatörer och borrfirmor:(

Du behöver inte trycktesta den, att det läcker är alldeles uppenbart. Frågan är bara var. Läckan kan vara var som helst, både i värmepumpen men likaväl i slangarna någonstans. Att pumpen bullrar är i sig ett tecken på att den börjar bli sliten, men det behöver nödvändigtvis inte innebära att den är kass.

Tyvärr känner jag inte till några firmor i Stockholmstrakten, hoppas någon annan här kan hjälpa dig med det.

Om läckan är i värmepumpen så får det inte kosta många kronor innan det är läge att kika på en ny pump istället, nytt hål behöver du inte borra - du kan använda ditt befintliga. Var dock uppmärksam på att säkerställa att det räcker till för den nya pumpen som är effektivare än den gamla (=den tar mer energi från borrhålet).

Vad har du för effekt på värmepumpen idag och hur djupt är ditt borrhål?

Tack Mexitegel! Jag tror inte det är själva värmepumpen som läcker, för då hade man väl åtminstone sett en pöl med köldbärarmedium? Det konstiga är ju att vi "bara" behöver fylla på under vinterhalvåret? Någon hävdade att om det är ett mindre hål, så kanske det enbart är på vintern det läcker ut eftersom han då menade att trycket var högre i slangarna än under resten av året. Pumpen är en Thermia Eco Classic 105 med en 9kW elpatron.

Finns det möjligen någon renodlat oberoende värmepumpsinstitut eller liknande som enbart har ett konsumentfokus? Det stora problemet är ju nu att man är nästan helt utlämnad till information från leverantörer och installatörer. Jag har försökt få lite information från SVEP, men de står ju på branschens sida och vill inte dela med sig av eventuell information som skulle gynna några enskilda tillverkare eller installatörer. Jag har heller inte lyckats få någon av de större leverantörerna att peka på någon av deras "stjärninstallatörer", tyvärr! Jag har dock svårt att förstå hur de vågar skydda klåparna i installatörsledet, eftersom det behövs ju bara ett par ruttna äpplen i gänget för att deras produkt skall "smittas" av dåligt rykte.

Jag tror att den förre ägaren sa att han borrat 160 meter

Nja, trycket är väl lika stort hela året men däremot så går ju värmepumpen betydligt mer under vinterhalvåret. Och precis som du skriver så borde du sett en pöl vid pumpen om det var den som läckte.

Det här är ingen raketkunskap, men jag tror det vore klokt att kolla med någon brunnsborrarfirma eftersom felet sannolikt ligger utanför pumpen. Du kan ju enkelt be om referenser här på Byggahus om du är osäker på hur en firma sköter sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.