Tusen tack för alla svar! Ber om ursäkt för dubbelpost!
Men kan någon vara god och svara detta så blir jag nöjd:
1. Några i fouromet säger att 100 m ner åt i jorden i teheran så är temp lika mycket som årsmedelstemp i Teheran, allså ca 16-17+!, men är de bra eller dåligt??? och vad är den bästa temp. man kan ha när man ska anlägga en bergvärme???
Men kan någon vara god och svara detta så blir jag nöjd:
1. Några i fouromet säger att 100 m ner åt i jorden i teheran så är temp lika mycket som årsmedelstemp i Teheran, allså ca 16-17+!, men är de bra eller dåligt??? och vad är den bästa temp. man kan ha när man ska anlägga en bergvärme???
Med en årsmedeltemp så hög som 16-17 grader är det definitivt inte lönsamt att installera bergvärme. T.o.m. i södra Sverige är det så hög årsmedeltemp att det ofta är tveksam lönsamhet. Jag skulle utan tvekan kört på luftvärmepump som är mycket effektiv vid de temperaturer som vi talar om i Teheran och som mycket enklare kan kyla huset på sommaren.
Har arbetat i Tehran under flera år och där kan man snabbt glömma bergvärme pga noll isolering i väggar och fönster och det kan bli riktigt kallt där vintertid, framförallt nätter/mornar. Lyan jag bodde i Shahrake e- Qods (byggd på 2000 talet) krävde minst 70 graders framledning när det var -10 ute, stora fläskiga radiatorer som man inte kunde ta på. Ofta var man tvungen att spetsa med öppna spisens gas brännare för att hålla värmen. Luftfuktigheten var ofta under 10% pga detta, vilket inte var bra för andningsvägarna.
Sen har jag för mig att gasen för uppvärmning kostade runt 100 kr per månad , så lägg det där med bergvärme åt sidan. Irans gasreserv skall ju räcka c 400 år till vad jag förstått.
Sen har jag för mig att gasen för uppvärmning kostade runt 100 kr per månad , så lägg det där med bergvärme åt sidan. Irans gasreserv skall ju räcka c 400 år till vad jag förstått.
Elen är dyr i Iran, och har samma spänningar som Sverige 240/400 Volt.
De gånger jag har varit i Iran har husen haft radiatorer med vatten. Gas
har stått för uppvärmningen. Eftersom gasen är väldigt billig är det ingen
som bryr sig om att isolera husen.
Jag skulle isolera huset och sen satsat på vattenburen golvvärme som
drivs med gas.
Min kompis, en återvändare, har byggt fastigheter i Rasht. Inte efter
Svensk standard med isolering, men de är ändå billigare att värma
upp om man jämför med grannarna.
De gånger jag har varit i Iran har husen haft radiatorer med vatten. Gas
har stått för uppvärmningen. Eftersom gasen är väldigt billig är det ingen
som bryr sig om att isolera husen.
Jag skulle isolera huset och sen satsat på vattenburen golvvärme som