4 639 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Bergvärmepump och eftermontera solvärme
Sen kan det ju beroende på storlek på vp också behövas en tank till rad kretsen så att vp får både rätt flöde samt volym att jobba mot. Har du plats funkar det med en beg 500 liters acktank utan beredare vilket inte kostar många kronor.
Jag förstår men tappvarmvattnet är aldrig gratis bara för du har solfångare. Du har alltid en produktionskostnad som mycket väl kan bli högre än BVPs produktionskostnad för tappvarmvatten.STB skrev:Tanken var att göra en hemmasnickrad lösning för att det är kul och för den fina känslan av att spola gratis varmvatten en del av året. Lösningen innebär att man kan få ut några kWh även när det är kallt ute eftersom det räcker att kallvattnet höjs några enstaka grader för att det skall ge tillskott.
Det duger för min del att ekonomin går någorlunda jämt upp. Personligen tror jag dessutom att elpriset på lång sikt kommer att höjas mycket.
Frågan var ju egentligen om det finns några som helst tekniska problem och om olika värmepumpar kommer att reagera olika. Ett skräckscenario är att värmepumpen har någon form av varningssystem som stänger av den (tills man återställer manuellt) när tanken blir varmare än t.ex. 70C. Det lär ju kunna hända om vädret är soligt länge och man spolar lagom mycket varmvatten.
Under hela livstiden har du en produktionskostnad.
Den definieras som utbytet under livstiden dividerat med investeringskostnad och DoU.
Det ger en medelproduktionskostnad under livslängden.
Även om anläggningen är återbetald så har du DoU kostnader.
Den definieras som utbytet under livstiden dividerat med investeringskostnad och DoU.
Det ger en medelproduktionskostnad under livslängden.
Även om anläggningen är återbetald så har du DoU kostnader.
När anläggning är återbetald har man så små kostnader på en solvärme anläggning så dom kan man nästan hoppa över endast en cp och styr som drar ström blir inte många kwh per år men visst nån krona blir det. Håller med om att solvärme till bvp inte är nån lysande affär men kan man ordna grejerna till rätt pris och montera själv går det att få lönsamhet på anläggningen. Många bryr nog inte så mycket rent ekonomiskt liksom när det gäller solel vilket jag tycker är svårt att räkna på eftersom jag är osäker på livslängden på grejerna och ev fel kan man inte laga själv vilket är viktigt på en anläggning som tar lång tid att tjäna in.
I en mer avlägsen framtid kanske jag även skaffar en vattenmantlad kamin att koppla till ackumulatortanken. Eftersom jag har lite skog så har jag gratis ved, om man nu inte räknar arbetet som kostnad...
Även här är nog lönsamheten tveksam, men efter några dubblingar av elpriset så kanske man kan räkna hem det. Fördelen med ved är ju att man kan elda när det är som kallast och kanske kan undvika att värmepumpen når sin maxeffekt så att elpatronen går in.
Även här är nog lönsamheten tveksam, men efter några dubblingar av elpriset så kanske man kan räkna hem det. Fördelen med ved är ju att man kan elda när det är som kallast och kanske kan undvika att värmepumpen når sin maxeffekt så att elpatronen går in.
Nu blir detta en del OT.
Min känsla, jag kallar det känsla för jag har ingen data som tyder på detta mer än egna observationer, är att många som är teknik- och energiintresserade och GDS:are tenderar att vilja krångla till och komplicera sina uppvärmningssystem och helst kombinera många värmekällor.
De flesta som jag diskuterat med som har värmepump och funderar på solenergi tänker ofta solvärme. Det verkar tilltala dessa personer att solvärmesystemet är ihopkopplat med värmepumpssystemet och även om det samma gäller för VP och solel så är den kopplingen mer indirekt (byggnadens elnät) och inte lika tilltalande.
I min värld är värmepump och solcellssystem vida överlägset värmepump och solvärmesystem.
Jag bifogar en bild som visar skillnaden mellan solvärmesystemets utbyte och vad det utbytet leder till för besparing av köpt energi i en byggnad med värmepump. Diagrammet bygger på simulerad data.
Min känsla, jag kallar det känsla för jag har ingen data som tyder på detta mer än egna observationer, är att många som är teknik- och energiintresserade och GDS:are tenderar att vilja krångla till och komplicera sina uppvärmningssystem och helst kombinera många värmekällor.
De flesta som jag diskuterat med som har värmepump och funderar på solenergi tänker ofta solvärme. Det verkar tilltala dessa personer att solvärmesystemet är ihopkopplat med värmepumpssystemet och även om det samma gäller för VP och solel så är den kopplingen mer indirekt (byggnadens elnät) och inte lika tilltalande.
I min värld är värmepump och solcellssystem vida överlägset värmepump och solvärmesystem.
Jag bifogar en bild som visar skillnaden mellan solvärmesystemets utbyte och vad det utbytet leder till för besparing av köpt energi i en byggnad med värmepump. Diagrammet bygger på simulerad data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara