Hej!
Jag undrar vilken den billigaste luft/vatten värmepumpen är på marknaden i investeringspris?

Jula har en för 25.000 kr, ngn billigare?

Har inte sett någon billigare. Läst på annat forum av folk som har den ifrån jula, de påstår att den inte ens klarar hålla värmen vid +-0 grader.

Problemet är kanske vad man har för värmebehov. Gissar att den ger runt 2 kW när det börjar bli minusgrader och det är ju inte så mycket.

Mitt behov är cirka 2 kW när det börjat krypa under nollan.

H
Det börjar komma pumpar från kina för 12-17000:- soml igger på 9-12 kW

Är det någon som har ngn ewrfarenhet av dessa pumpar. Jag menar att de kanske är hälften så bra som en som kostar dubbelt så mycket eller?;)

H
De håller på att testa dem i Sverige just nu. Tror att det handlar om ett tiotal maskiner. Du får ju inte en 9 kW märkespump under 45000:- så det är ju 1/3 av priset. Kopressorerna är från bl.a. Diakin m.fl.

hokanp skrev:
De håller på att testa dem i Sverige just nu. Tror att det handlar om ett tiotal maskiner. Du får ju inte en 9 kW märkespump under 45000:- så det är ju 1/3 av priset. Kopressorerna är från bl.a. Diakin m.fl.
Vilka är "de"? Kan man läsa om pumparna nånstans?
Är det någon som säljer dessa än?
Det låter ju väldigt intressant.

H
PiKKo skrev:
Vilka är "de"? Kan man läsa om pumparna nånstans?
Är det någon som säljer dessa än?
Det låter ju väldigt intressant.
Vet inte mer än så. Han lovade att återkomma när det fanns mer info.

hokanp skrev:
Vet inte mer än så. Han lovade att återkomma när det fanns mer info.
Ok, då kan vi ju bara hoppas han gör det :)

• Gilla
jävla_hus
  • Laddar…
Jag har tre jula pumpar och de fungerar (än så länge) bra.

Det man skall tänka på när det gäller värmepumpar är att ju kallare det blir desto mindre värme ger pumpen.

Många tänker att 6kW pump ger 6kW hela tiden, men den ger 6Kw vid 7 grader + och mindre därunder.

Många pumpar slutar fungera vid -20-25 grader. Vid -20 ger de flesta pumpar ungefär 1,5 - 2 x kompressoreffekten i värme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.