Min Nibe 750 gav felmeddelande "Högtryckslarm 50" idag.
Bara sambon hemma som ringde mej på jobbet. Varmt som fan, 25gr i huset, sa hon. Bad hon stänga av pumpen tills jag kom hem.
Hemma 5 Tim senare. Tänkte att lika bra att göra halvårskollen när den ändå var avstängd. Mycke skit i filtret. Bytte filtret typ i maj. Dammsugade det och luftade dom 4 nipplarna. Fyllde på lite vatten till 1bars tryck och drog igång den.
Nu har den gått i 3tim utan nåt nytt larm.
Nån som kan förklara vad som var orsaken till den höga tempen och larmet??
Kan det vara att filtret var igensatt och pumpen "svettades" eller nåt?
Bifogar bild på larmloggen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Din förångargivare visar lite galet. Förångaren kan inte vara varmare än avluften

Ok. Och vad beror det på? Och vad gör man åt det?

Jag reagerar lite på att det visar värmedrift med 43 graders framledning i loggen. Det är rätt högt tycker jag. Behöver du ens värme nu? Vad har du för värmekurva? Golvvärme, eller radiatorer?

Golvvärme. Nä behöver ingen direkt värme just nu. Men det blev ju rejält varmt av nån anledning idag. Kände för nån dag sen att det verkade varmare än normalt inne. Men inte kollade jag på pannan då.
Så jag vet ej vad framledningstempen brukar ligga på.
Igår morse kröp det ju ner till 2.5gr utetemp här. Kan det va den temp sänkningen som fått pannan att reagera på nåt konstigt vis??

n1zz3 skrev:
Din förångargivare visar lite galet. Förångaren kan inte vara varmare än avluften
Kan vara ett tillfälligt mätfel. Om avluften är 21 grader, så lär inte kompressorn ha gått många sekunder innan larm.

jordraketen skrev:
Golvvärme. Nä behöver ingen direkt värme just nu. Men det blev ju rejält varmt av nån anledning idag. Kände för nån dag sen att det verkade varmare än normalt inne. Men inte kollade jag på pannan då.
Så jag vet ej vad framledningstempen brukar ligga på.
Igår morse kröp det ju ner till 2.5gr utetemp här. Kan det va den temp sänkningen som fått pannan att reagera på nåt konstigt vis??

Ja, den kan ju ha startat värmedrift för att det blev kallt ute på natten. Men kolla värmekurvan, så inte den står för högt. Har du termostater till golvvärmen?

Högtryckslarm beror oftast på att vp inte kan göra sig av med producerad värme

lordi skrev:
Ja, den kan ju ha startat värmedrift för att det blev kallt ute på natten. Men kolla värmekurvan, så inte den står för högt. Har du termostater till golvvärmen?

Högtryckslarm beror oftast på att vp inte kan göra sig av med producerad värme
Rumstermostater ja. Dom står på i princip samma året runt. Mot "pricken".
Du menar att dom skulle vara stängda så det stryper flödet eller?

Var runt 0gr ute inatt så får se hur den reagerar på det.

Japp, om de står på pricken, så skulle jag gissa på att de står på ca 20 grader. Är det varmare inne så stängs ventilerna. Går vp då in och försöker värma så blir det så att säga tvärstopp och du får högtryckslarm.
Värmekurvan skall vara såpass lågt ställd, så att i princip alla ställdon till golvärmen är öppna. Då får du ett större flöde och vp mår bättre.

lordi skrev:
Japp, om de står på pricken, så skulle jag gissa på att de står på ca 20 grader. Är det varmare inne så stängs ventilerna. Går vp då in och försöker värma så blir det så att säga tvärstopp och du får högtryckslarm.
Värmekurvan skall vara såpass lågt ställd, så att i princip alla ställdon till golvärmen är öppna. Då får du ett större flöde och vp mår bättre.
Ok. Då ska jag kanske ställa rumstermostaterna på Max och så sköter vp regleringen?
Får läsa på lite i instr boken.
Kollade igår på inställningen av min framledningstemp. Den stod på 25. Sänkte den till 20. Var det ett steg i rätt riktning?
Nåra andra inställningar jag bör kolla över?
Känns i det stora hela som innertempraturen har svårt för att hänga med vid vår/höst.
Tips mottages tacksamt.

Ja, alltså, om du har inomhusgivare och ställt in 25 grader, då har du problemet där.
Gör så här, öppna alla rumstermostater på max, och sänk på vp tills du har en lagom temp. Sen kan du vrida ner rumstermostaterna igen. Men de MÅSTE stå några grader över vad som är inställt på vp.
Detta kan ta lite tid , då golvvärme är ett trögt system att reglera, så gör inga snabba ändringar.

Vilket värde ska jag sänka på vp?
Min framledningstemp?
Innertempraturen i meny 1.1?
Verkar ju som man ska kunna ställa in Max framledningstemp också. Men hittar ingen meny för det.
Öppnade rumstermostaterna fullt igår kväll. Är behaglig temp inne nu. Är väl först när det blir kallare ute då som man kan se om jag ska justera nåt?

I meny 1.1 ställer du innetemp. Hade du den inställd på 25 grader, så vill vp hålla den tempen. Sänk den till 21 eller vad du nu önskar för innetemp.
Min framledning, betyder att vp alltid skickar ut minst det inställda värdet. Detta värde bör stå på ca 20 grader om du inte har några utrymmen som skall värmas på sommaren, typ källare eller dyl.

Ok. Ungefär dom värdena den står på nu. Som sagt också behagligt inne nu.
Men kan man ställa in Max framledningstemp nånstans ?

Max framledning ställer du i servicemenyn. När du är i huvudmenyn, så håller du bakåtknappen inne tills servicemenyn dyker upp (tror det är 5 sek eller ngt) Sen hittar du det i meny 5.1.2. Bör stå på max 40-45 grader, lite beroende på vad du har för golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.