20 295 läst ·
17 svar
20k läst
17 svar
Låg brine in/ut redan nu?
Sida 1 av 2
Installerade ny värmepump och ett extra borrhål i februari. Kollade igår till pumpen som har fått börja jobba en del nu när det blivit kallare.
Brine in låg på 2 grader och Brine ut på -2
Det var igår kväll och temperaturen ute var 6 grader.
Är inte det väldigt låg temperatur på brine så här tidigt på säsongen? Tycker det borde vara varmare än så nere i berget?
Bor i Västra Götaland (norr om Skövde)
Brine in låg på 2 grader och Brine ut på -2
Det var igår kväll och temperaturen ute var 6 grader.
Är inte det väldigt låg temperatur på brine så här tidigt på säsongen? Tycker det borde vara varmare än så nere i berget?
Bor i Västra Götaland (norr om Skövde)
Jag antar att givarna visar rätt då systemet är så nytt.
Borrhålen är 3 st och parallelkopplade. 2 gamla hål från början av 80-talet, samt det nya från februari. Börjar ju bli orolig att de borrade det nya för grunt. Eller att det inte kommer vatten i det för det är väl också viktigt? Vet att vi efter borrning fick spola ner vatten i hålet.
Men som jag tolkar era svar så en är en brine på +2/-2 väldigt lågt den här tiden på året? Får ta och kolla med leverantören så får de göra utredning.
Borrhålen är 3 st och parallelkopplade. 2 gamla hål från början av 80-talet, samt det nya från februari. Börjar ju bli orolig att de borrade det nya för grunt. Eller att det inte kommer vatten i det för det är väl också viktigt? Vet att vi efter borrning fick spola ner vatten i hålet.
Men som jag tolkar era svar så en är en brine på +2/-2 väldigt lågt den här tiden på året? Får ta och kolla med leverantören så får de göra utredning.
Jag tror det är för tidigt att säga nått egentligen. Om hålen vore för grunda bör det inte synas redan och troligtvis är allt ok det man undrar över är flödet injusterat så att det flödar i alla 3 slingorna. Den här tiden på året har du antagligen så lågt värmebehov så en underdimensionerad borra bör inte synas än men det kommer synas till våren och om du låste av tempen just när vp gått lite längre kan det vara ok temp men du kan ev öka hastigheten på brine cp ett delta på 3 grader brukar anses optimalt.
Är de tre slingorna korrekt instrypta mot varandra så att det flödar i alla tre?
Tror de är korrekt justerade då installatören gick igenom och ställde in systemet i februari.
Jag kollade brine nu när jag kom hem vid lunch när det var 13 grader ute och då visar Brine in +5 och Brine ut +16
Så jag får nog följa och logga det här ett tag och sen kontakta installatören.
Jag kollade brine nu när jag kom hem vid lunch när det var 13 grader ute och då visar Brine in +5 och Brine ut +16
Så jag får nog följa och logga det här ett tag och sen kontakta installatören.
Nibe1230.
Håller med. Inget alarmerande. Skrev aningen högt delta
Frågeställaren undrade ju över det absoluta värdet in bara var 2 grader och där har jag inget svar utan de som har brunn får svara. (Ytjorden varierar mellan +15 ner till -5 över säsong)
Sen ska man inte lita på givarna. Speciellt inte på KB-sidan
/M
Håller med. Inget alarmerande. Skrev aningen högt delta
Frågeställaren undrade ju över det absoluta värdet in bara var 2 grader och där har jag inget svar utan de som har brunn får svara. (Ytjorden varierar mellan +15 ner till -5 över säsong)
Sen ska man inte lita på givarna. Speciellt inte på KB-sidan
/M