Jag har raderat inlägg som var off topic.

pelpet skrev:
$500 - $2000 för en värmepump, 6 - 70 kW. Kollar man runt lite på alibaba så finns det värmepumpar som kostar en bråkdel av vad de gör i sverige. Det måste helt enkelt finnas gott om utrymme för prispress.

En affärsidé kanske skulle kunna vara att importera sådana här värmepumpar i ett eget företag och sedan leasa ut dem till kunderna på ett 15 års avtal där kunden betalar en fast kostnad för värmen som används. Då slipper kunden oroa sig för tveksam kvalitet på kinaprylar av okänt märke.
Förutsatt att kvalitet/prestanda möter upp mot konkurrenter;
Frågan är hur många du måste köpa för att få det bästa priset, samt vad frakten för dessa kostar. Tull + moms. Lägg sedan på att du skall kunna hålla reservdelar i många år, ha support för dem (lön), tjäna några pengar på allt ihop. Sedan kan man kika på priset.

Skulle det ens finnas kunder som är villiga att betala leasing av en vp? Iofs ingår väl installationen, som är en stor del, och som kan få kunder att nappa, men det måste ju bli en betydande månadskostnad, och cashflow-mässigt en katastrof för företaget?

Personligen är jag mycket skeptisk till att det går att få ihop en affär på det sättet, men det vore iofs intressant att följa! :)

Min termia värmepump höll kompressorn på i 23 år sen bytte jag den för ca 15000
Efter några år så läckte nåt och den åkte ut.

Oftast så får man byt fler grejer än bara kompressorn, för det ska vara ny gas och då måste det bytas grejer...

Jag skulle nog också satsa på en ny

J
Bytte kompressor på en 1226 för några veckor sedan. Fruktansvärt bökigt, särskilt som isoleringen smält och satt sig som betong över infästningarna till komp. Brutto kostar en kompressor ca 16 inkl. moms. Lägg därtill mer än en dags arbete med obligatorisk felsökning osv. Hade komp suttit bra till tar det par timmar att byta möjligen.. Bytte iofs expansionsventil på denna med och kalaset slutade på 25000kr för kunden. Billigare än en ny? Absolut. Men är resten, inkl styrning mer än 10 år kanske det finns ett mervärde i att byta hela enheten. Inte så att utvecklingen står still på VP sidan. Gällande privatimport från Kina så går det säkert att hitta pump som funkar, men köp några stycken då jag inte känner till någon som skulle ge sig på att serva/reparera en sådan. Som montör/installatör har man ett visst ansvar om man är sista personen som pillat med objektet oavsett om man sålt det eller ej. Tillämpa samma värdeavskrivning på pumpen som försäkringsbolag gör och ställ det mot kostnaden av reparation om ni har svårt att motivera er själva till nyköp :p

Vi har en FLVP nibe 310p, 9 år gammal, bytt kompressor, vibrationsdämpare, expansionsventil och exp.kärl. Som tur var tog vi 10 års självriskeliminering på vp:). Egentligen katastrof med så mkt allvarliga fel. Dock har vi sänkt värme o varmvattenkostnaden med ca 50% :). Vi har fått ner ljudnivån till bra nivå i o med nya dämpare. Folksam har statistik på vp o hur ofta de pajar. Läs o begrunda. Lös en vp-försäkring o läs noga villkoren innan, så kanske det kan vara rätt värmekälla för dina förutsättningar? Gör en egen LCC-kalkyl innan (life cycle cost) köpet? Sen tillkommer mjuka men viktiga komfortfrågor. Ljudnivå, underhåll, ställplats osv.

Joakim Toll Åberg skrev:
Bytte kompressor på en 1226 för några veckor sedan. Fruktansvärt bökigt, särskilt som isoleringen smält och satt sig som betong över infästningarna till komp. Brutto kostar en kompressor ca 16 inkl. moms. Lägg därtill mer än en dags arbete med obligatorisk felsökning osv. Hade komp suttit bra till tar det par timmar att byta möjligen.. Bytte iofs expansionsventil på denna med och kalaset slutade på 25000kr för kunden. Billigare än en ny? Absolut. Men är resten, inkl styrning mer än 10 år kanske det finns ett mervärde i att byta hela enheten. Inte så att utvecklingen står still på VP sidan. Gällande privatimport från Kina så går det säkert att hitta pump som funkar, men köp några stycken då jag inte känner till någon som skulle ge sig på att serva/reparera en sådan. Som montör/installatör har man ett visst ansvar om man är sista personen som pillat med objektet oavsett om man sålt det eller ej. Tillämpa samma värdeavskrivning på pumpen som försäkringsbolag gör och ställ det mot kostnaden av reparation om ni har svårt att motivera er själva till nyköp :p
På 1226 kan man väl ta ut hela kyl enheten är det trångt ändå ?

Jag hade bytt, bytte min 15år gamla FLVP nyss( den hade sina egenheter och när automatsäkringen gick varje vecka så fick jag nog :) ). två månader nu under sommaren har jag haft mycket lägre elräkning än förra året. Så nog känns bytet bra alltid :) Från IVT / Elektro Helios till Nibe. Fick Niben till lägsta (36.000kr) pricerunnerpris av rörisen också :)

Har min gamla mecaterm,köpt begagnad och på plats för mindre än 15000. Tydligen nästan outslitlig och kan repareras som en gammal volvo i all oändlighet. Är dock inte lika effektiv som de nyaste.

Det är väl lika stort och dyrt jobb att byta kompressor på en sån.

Vad kostar det att byta ut en värmepump till en ny ersättare då? Om man ska ha når bra som är marknadsledare och fungerar bra i Norden.
Blir det inte typ samma kostnad som att montera en ny från början?

Min bergvärmepump är 27år gammal och går fortfarande, utan tillskott av elpatroner dessutom! Fick tiga en liten läcka på den rostfria tanken för ett par år sedan däremot.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu gick också min kompressor sönder. Har en nibe fighter 360. Blir intresant om jag kommer att följa rådet som jag gav TS

Jag har en scroll kompressor till salu om nån är intresserad, har gått i 2år kanske.
Ska vara fylld med gas nu, skulle vara bra enl reparatören

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.