Vi har frånluftsventiler i båda badrumen och köket.

Jag antar att huset alltid har haft mekanisk ventilation. Alla kanaler går i tak eller väggar. Det är ett trähus från 1983. (Frösön från LB-hus)

I
Finns det då en fläkt på taket som går hela tiden?
Avstannar ventilationen i ett av badrummen, det som återvinningsagregatet sägs vara kopplat till helt när den inte är aktiv?

( Det måste inte vara takfläkt men det tror jag är vanligast. Det finns kanalfläkt också. )

Redigerat av moderator:
Nej, om inte kompressorn går på nya "frånluftsvärmepumpen" så är det inget sug i ventilerna i badrummen. Jag misstänker att jag måste installera en extra kanalfläk som kör kontinuerligt. Antar att den ska sitta vid värmepumpens utblås? Hur beräknar jag den volym den ska blåsa per timma? Huset är 1,5 plan på 151m2.

I
Jag tycker inte det är ok att de har installerat en ersättningsprodukt till din gamla Nibe, som troligen såg till att du hade en korrekt ventilation, utan att ta hänsyn till att du har ett hus med mek frånluft. De borde kollat så att du efter installationen fortfarande har fullgod kontinuerlig ventilation. Kan inte Indol säkerställa det borde de informerat om det. Jag hade ringt dem igen och påtalat detta, kanske har de en lösning färdig, det bör de ha.
Väljer du att sätta en utsugsfläkt blir fläkten i Indol överflödig och drar onödig energi, då måste det finnas ett sätt att koppla bort denna utan att störa den övriga tekniken, detta borde göras av Indols montörer för att inte äventyra garantin.
Väljer du att installera en ex takfläkt och strunta i att Indol drar mer än den behöver vänder du dig till en installationsfirma som med säkerhet löser ditt problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.