14 848 läst ·
17 svar
15k läst
17 svar
Nibe f750 larm - hög kond. in och ut
Sida 1 av 2
Hej!
Min frånluftvärmepump larmar relativt ofta. Det verkar som det oftast kommer efter man duschat. Eller också är det då jag märker av det, eftersom jag gör det på kvällen när barnen sover.
I alla fall så larmar det för både hög kond. in och ut. Inte samtidigt såklart. Det står att det kan bero på för högt ställd värmekurva (jag har kurva 6 och -2). Eller för högt ställd varmvattentemp (kör lyx) eller för lågt flöde.
Har jag onormalt höga värden? Bör jag kontakta installatören som det står? Den är 1,5 år gammal.
Mvh
Min frånluftvärmepump larmar relativt ofta. Det verkar som det oftast kommer efter man duschat. Eller också är det då jag märker av det, eftersom jag gör det på kvällen när barnen sover.
I alla fall så larmar det för både hög kond. in och ut. Inte samtidigt såklart. Det står att det kan bero på för högt ställd värmekurva (jag har kurva 6 och -2). Eller för högt ställd varmvattentemp (kör lyx) eller för lågt flöde.
Har jag onormalt höga värden? Bör jag kontakta installatören som det står? Den är 1,5 år gammal.
Mvh
Jag körde den kanske ett halvår på normal, men med fem personer i huset så tog varmvattnet slut. Så på det senare har jag inte testat. Men eftersom det finns som ett val, och jag inte ställt upp tempen i insrallationsmenyn, tycker jag ju att det inte borde ge larm...Tosse skrev:
Ja, det är när det är kallt. Kompressorn går säkert, och elpatronen också. Men ska det inte gå att köra elpatron på vatten och Kompressorn för värme (eller hur det nu är fördelat) menar du? Jag har inte gjort några andra ändringar än de jag skrev...Tosse skrev:
Så kan det ju vara. Alla rumstermostater är fullt öppna.Tosse skrev:
Jag tror dock att VVS-arna bara startat pump och golvvärme utan att ställa in någonting alls...
Jodå, det är lagom varmt. Jag tänkte främst om det var något med flödet, kanske i golvvärmeslingorna eller vad det nu menas, som installatören "glömt" att ställa in. Jag har en display vid golvvärmefördelaren där man kan skriva in var de olika slingorna går och om de ska vara öppna ett visst antal procent och liknande (uponor dem). Om det är något där de glömt.Tosse skrev:
Jag får väl ringa installatören ändå.
Att vp larmar är normalt om man har för hög vv inställning den kör upp tempen så högt den kan med kompressorn sen kommer larmet och elpatron tar över. Om man vill se exakt vad vp gör kan man använda sig av usb loggning.
Jag har tänkt att skaffa mig ett usb-minne, men inte haft tid än.smurfen72 skrev:
Men du skriver "för hög vv inställning". Är alltså det högsta valet för högt? Varför har de ens det om det bara genererar larm? Känns konstigt tycker jag.
Högsta valet är för högt om man inte vill ha larm men det generar inte bara larm det genererar varmare vv också. Man kan i inställnings menyn ställa hur varmt vv det ska vara i de olika lägena det kan räcka med att sänka 1 eller 2 grader så slipper du larmet och elpatron kommer inte gå in för vv. Man bör ha så låg inställning som möjligt på vv för max cop och minska slitage på vp under förutsättning att vv räcker till alltså. Usb loggning är bra då vet man vad som orsakar larmet det kan ju vara annat än vv också men kommer det efter vv beredning är det troligt.
Tack för förklaringen! Jag ska se till att fixa en loggning först och främst, innan jag börjar pilla i inställningarna. Är det lätt att läsa av loggen?smurfen72 skrev:Högsta valet är för högt om man inte vill ha larm men det generar inte bara larm det genererar varmare vv också. Man kan i inställnings menyn ställa hur varmt vv det ska vara i de olika lägena det kan räcka med att sänka 1 eller 2 grader så slipper du larmet och elpatron kommer inte gå in för vv. Man bör ha så låg inställning som möjligt på vv för max cop och minska slitage på vp under förutsättning att vv räcker till alltså. Usb loggning är bra då vet man vad som orsakar larmet det kan ju vara annat än vv också men kommer det efter vv beredning är det troligt.