Vi har planer på att installera bergvärme i huset. Vi bor intill ett skogsområde, där kommunen kommer bygga nya bostäder. Som vi förstått kommer det sprängas endel.

Finns det risk för några komplikationer med bergvärme om det sprängs i området? Finns det risk för sättningar? Är sättningar svåra att åtgärda? Bör vi avvakta med installationen?
 
Hur nära borrhålet kommer de isf spränga ? Va har ni för berg ?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vet inte hur nära det blir. Oklart, men skulle gissa på kanske mellan 50-100 meter.
 
Vid de avstånden ser ja inga som helst problem, borra på du
 
Var går gränsen ungefär?
 
Här spränger de c:a 5 meter från borrhålet och besiktningsfirman menade att det var tillräckligt långt bort för att inte behöva göra några speciella åtgärder. (Jag är dock inte helt lugn med detta...)

Men, med 50 meter så skulle jag inte vara alls orolig.
 
Risker finns det rent generellt med allt annars............:thumbup:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.