Hej
Jag är ny här i forumet:)
Behöver hjälp/råd med min Nibe310P

1. Jag har bytt bussningar till kompressorn efter som det var oljud och det gjorde susen, men jag såg att det är ganska mycket is runt förångaren ska det vara det? se bild.

2.En elektriker har installerat effektvakt eftersom huvudsäkringen gick hela tiden.
Undrar hur den ska ställas in eller är det bara att prova sig fram? jag har huvudsäkring 16A tycker det tar lång tid innan vatten blir varmt. se bild, jag vet att det är Patron 1 och Patron 2 som man ska justera på.
Det är en 9kW panna.

3.Ett svagt pipande/ Visslande ljud kommer någonstans från pannan kan även höras från andra rum lite irriterande kan det vara kompressorn, drar man lite i rören till kompressorn så tystnar det ibland det är ej cirkulationspumpen.

Hoppas någon kan hjälpa mig
Tack å förhand:D
Med vänlig hälsning
Thomas K Isbildning runt förångaren i en Nibe310P värmepump, synligt vid öppen servicepanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elskåp med en effektvakt och dess kretskort, med tydligt synliga justerknappar märkta Patron 1 och Patron 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bussningarna till kompressorn verkar vara väldigt bra att byta till de som kommit på senare år för att få mindre oljud/buller. Nej det ska inte se ut så med mycket is direkt efter expansionsventilen. Kan vara fel på expansionsventilen eller kompressorn som är sliten. Vad är det för värden på kanal 04 och 05 när kompressorn går?

Har man huvudsäkringar på 16A kommer pannans el-patron att stega ner så fort man sätter på spisen, ugnen, tvättmaskinen, torktumlaren etc. Det ska finnas en manual med effektvakten som visar hur den ska ställas in.

Hej :-)
Kanal4=25
Kanal5=16
När kompressorn går
Pannan är knappt 5 år
Med vänlig hälsning
Thomas

Hej
Jag ska försöka justera effektvakten lite.
Nu har kompressorn gått några timmar och läser ut följande värden? är det något som kan vara fel kan inte se någon gång att avfrostning sker.
är värdena normala? eller har det med isbildningen att göra
4=36
5=17
Med vänlig hälsning
Thomas

Hej! Det är alldeles tokiga värden. Med 36 grader varmt på kanal 04 kan det inte bli is efter expansionsventilen. Åtminstone den temperaturgivaren behöver bytas till en ny. Kanal 05 kan visa korrekt värde om det är något fel på kylkretsen. Normalt ska kanal 04 och 05 visa 1 - 9 grader när kompressorn arbetar och beroende på fläktinställning. Vad visar kanal 01 resp 08?

Hej
Kanal 1=48
Kanal 8=39
Jag tänker beställa temperaturgivaren något bra ställe som rekommenderas? om det inte hjälper får jag ta hit någon som tittar på den.
tack på förhand
Med vänlig hälsning
Thomas

Jo de säljer reservdelar till NIBE så det blir säkert bra. Temperaturen på kanal 08 är misstänkt låg som att kompressorn inte går alls eller inte fungerar som den ska.

Hej
Nu har jag bytt tempgivaren för förångaren och då sluta kompressorn att gå på heltid och växlar mellan avfrostning och kompressor drift.
frågan är om värdena är rätt
Kanal 4 går ner till minus 7 grader kompressor igång
Kanal 5 går ner till 18-19 grader kompressor igång
När avfrostning sker ligger dessa kanaler på ca samma temp 25 grader
verkar detta felet lagat nu eller kan det vara ytterligare fel?
tack för all hjälp hittills
hälsningar Thomas

Hej! Verkar vara fel på kylkretsen såsom fel på expansionsventilen eller utsliten kompressor. Min 310P gjorde likadant strax innan kompressorn havererade totalt och vägrade starta överhuvudtaget.

Hej
Nu har en gått i ca ett dygn
Kanal 1: 49
Kanal 2: 37
Kanal 3: 03
Kanal 4:-04
Kanal 5:14
Kanal 8: 39
Efter jag skrev i går har den inte avfrostat alls vad jag har sett
Kompressor går hela tiden och elpatron inkopplad ibland
Kan det fortfarande vara fel?
Annars får jag beställa service på den
Tack på förhand

Hej! Jo det är fortfarande fel eftersom kanal 05 ska vara lägre och kanal 04 samt kanal 08 högre. En tekniker behöver undersöka kylkretsen och mäta trycken med manometer. Kan vara brist på köldmedia också, men då är det ett litet läckage någonstans.

Okej
Tack för hjälpen:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.