Hej!
Har inte så bra koll gällande värmesystem osv.
Noterade i morse att det var blött på rören vid expansionskärlet vid vår bergvärmepump. Vet inte om det är inkommande eller utgående. Trodde först att det läckt från expansionskärlet men nivån verkar inte ha sjunkit och det smakade vanligt vatten.
Är det normalt med denna isbildning? Är det ingående eller utgående rör?
En fråga till när jag ändå är inne. Har ca 0.5 bar på värmesidan, är det normalt eller borde det vara högre? Har legat där sedan vi flyttade in för nåt år sedan.
Har inte så bra koll gällande värmesystem osv.
Noterade i morse att det var blött på rören vid expansionskärlet vid vår bergvärmepump. Vet inte om det är inkommande eller utgående. Trodde först att det läckt från expansionskärlet men nivån verkar inte ha sjunkit och det smakade vanligt vatten.
Är det normalt med denna isbildning? Är det ingående eller utgående rör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fråga till när jag ändå är inne. Har ca 0.5 bar på värmesidan, är det normalt eller borde det vara högre? Har legat där sedan vi flyttade in för nåt år sedan.
Det är normalt med minus grader på både inkommande samt utgående kb och är det då inte riktigt isolerat så det blir kondens så blir det is. Det blir kallare på utgående kb men plast kärlet brukar sitta på inkommande kb.
Tack för svar!
Har en fråga till:
När pumpen går suger det ur expansionskärlet och det ser tomt ut. När pumpen stannat går det upp till nivån som på bilden. Bör man fylla på? Hur fyller man isf på och med vad? Vad jag kan se verkar det endast sitta en säkerhetsventil högst upp och i instruktionerna är det en kulventil för påfyllning
Har en fråga till:
När pumpen går suger det ur expansionskärlet och det ser tomt ut. När pumpen stannat går det upp till nivån som på bilden. Bör man fylla på? Hur fyller man isf på och med vad? Vad jag kan se verkar det endast sitta en säkerhetsventil högst upp och i instruktionerna är det en kulventil för påfyllning
Fyll på med vanligt vatten tills det är ungefär på mitten när pumpen står still. Passa på när pumpen går, skruva av ventilen längst upp på kärlet och fyll på någon liter eller så från en vanlig pet-flaska, skruva därefter tillbaka ventilen.maskan skrev:Tack för svar!
Har en fråga till:
När pumpen går suger det ur expansionskärlet och det ser tomt ut. När pumpen stannat går det upp till nivån som på bilden. Bör man fylla på? Hur fyller man isf på och med vad? Vad jag kan se verkar det endast sitta en säkerhetsventil högst upp och i instruktionerna är det en kulventil för påfyllning![]()
Vanligt vatten? Gör man det tillräckligt många gånger så fryser det ju. 50/50 spolarvätska/vatten skulle jag fylla med om det inte fanns nån speciell köldbärarvätska tyb Brineol (bioetanol) i huset. Man kan i princip slå i en kvarting Explorer om man tycker det är kul.term skrev:
Skulle tro att du har gott om luft i dina rör som ligger i nivå över kärlet.maskan skrev:
Om kärlet inte är högsta punkten så ska det vara trycksatt och det ska finnas luftnipplar på översta punkten.
Du har ungefär 3-400 liter köldbärarvätska i dina slangar. Du skulle förmodligen inte få någon betydelsefull skillnad om du så öste i 100 liter rent vatten.fsn skrev:
Det du vill uppnå med att fylla på är mest att undvika att det sugs in luft i systemet genom expansionskärlet. Något läckage ska det inte vara fråga om.
Om du öppnar toppen på kärlet finns det risk att brine kommer rinna ur rören som ligger högre än nivån i kärlet det bör sitta en avstängning under kärlet stäng den och fyll på och sen kanske kärlet behöver trycksättas.
Hur vet jag om kärlet är trycksatt? Vad jag kan se har jag ingen avstängning under kärlet, om den inte skulle vara bakom isoleringen. Börjar låta komplicerat dettasmurfen72 skrev:
Tillägger att pumpen är en IVT Greenline (C tror jag) från 2002.
Om rören går högre upp än kärlet är det tryck i det annars kan brine blandningen i de rören rinna rinna ut. Nu kan det gå att fylla på ända eftersom en vätska ibland hänger kvar i ledningen men då blir det mera av en chansning.
Klicka här för att svara