Vi har tänkt installera bergvärme i ett hus på 300kvm och fått offert från både IVT och firma som kör med Nibe. De säger båda att två borrhål är enda lösningen för så stort hus. Har frågat runt lite och hört det kam räcka med ett hål bara man borrar tillräckligt djupt.
Enligt IVT så blir effekten av djupare hål att cirk.pumpen går hårdare och behöver bytas tidigare.
Ni som installerat bergvärme i stort hus hur har ni löst det och hur fungerar det?

Hur många kWh ligger förbrukningen på?

Hart typ samma storlek på hus borrat 300m.

garvin garvin skrev:
Hart typ samma storlek på hus borrat 300m.
Då har du endast borrat ett hål alltså? Vilket år borrade du och har du märkt om pumpen går mycket?

Masajäkel Masajäkel skrev:
Då har du endast borrat ett hål alltså? Vilket år borrade du och har du märkt om pumpen går mycket?
Nej 2 hål 150 meter styck.

FG FG skrev:
Hur många kWh ligger förbrukningen på?
Vi har bara bott här lite över ett halvår. Enligt tidigare ägare var driftskostnad 48000kr/år ( kombipanna från -72 med pelda21 pelletsbrännare, samt luft/vattenvärmepump)

Har inte kopplat in mitt än. har en luft vatten idag. Går åt cirka 17500kw nu med hushålls el 2
personer.Så tror inte jag kommer att spara så mycket . Men en bekant har samma borr lite mindre hus. och där funkar det bra . Han har en 16kw pump variabel ska köra på samma storlek.

Masajäkel Masajäkel skrev:
Vi har bara bott här lite över ett halvår. Enligt tidigare ägare var driftskostnad 48000kr/år ( kombipanna från -72 med pelda21 pelletsbrännare, samt luft/vattenvärmepump)
Det är ingen ideal lösning med ett borrhål om man har hög förbrukning, säg 50 000 kWh. Man riskerar att få problem när det blir kallare vintrar framöver. Risken finns att pumpen inte kan ta ut full effekt för att hålet är för kallt.

Jag vill minnas att Nibes bergvärmepumpar inte klarar särskilt djupa hål och då får man välja en annan tillverkare eller två hål.

L
Två hål och en inverterpump är vad du behöver.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
Ett hål och markslinga kanske kan vara ett alternativ?

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.