3 440 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Ska skaffa luftvärmepump , ska man välja lokalt eller på nätet
Ska skaffa luftvärmepump , ska man välja lokalt eller på nätet när man väljer installatör ??
lokalt tar firman 20000 kr med installation och allt , jämför jag priser på nätet spar man upp åt en 5000-6000 kr vilka erfarenheter har ni skiljer sig garantierna hos firma eller på nätet tro ??
lokalt tar firman 20000 kr med installation och allt , jämför jag priser på nätet spar man upp åt en 5000-6000 kr vilka erfarenheter har ni skiljer sig garantierna hos firma eller på nätet tro ??
Saker som kan kräva service och som man inte begriper sig på tycker jag är bra att köpa lokalt. Jag köper motordrivna grejer och har köpt en luftvärmepump lokalt av anledningen att jag vill ha bra service. Prylar jag har god kundskap om eller som köps nytt när det går sönder köper jag på billigaste stället.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det är som med allt man köper på nätet, så länge grejerna fungerar är det inga problem men vid behov av service/garantiärenden så kan det vara en nackdel med att köpa via postorder.
Din lokala handlare kommer troligen ut kostnadsfritt och ger förslag på placering och modell på plats, har man dålig koll på placering eller val av modell så är det nog ändå en god ide i längden att få rätt modell för förutsättningarna.
Längden på garantier kan skilja sig åt , men det beror på om den lokala handlaren eller postorderfirman köper in själv via utlandet eller tar dom från svenska generalagenter/distributörer.
Kikar på man på respektive märkes hemsida kan du se om dom finns med bland återförsäljarna och därmed har garantier via dom.
Din lokala handlare kommer troligen ut kostnadsfritt och ger förslag på placering och modell på plats, har man dålig koll på placering eller val av modell så är det nog ändå en god ide i längden att få rätt modell för förutsättningarna.
Längden på garantier kan skilja sig åt , men det beror på om den lokala handlaren eller postorderfirman köper in själv via utlandet eller tar dom från svenska generalagenter/distributörer.
Kikar på man på respektive märkes hemsida kan du se om dom finns med bland återförsäljarna och därmed har garantier via dom.
Beror på vad internetleverantören har för servicefirma. Vi köpte lokalt senast, men nu i november när vi behövde service visade det sig att servicefirman var fullbokade närmaste 3-4 månaderna och inte hade tid förrän tidigast i mars. Firman vi köpte av fanns inte kvar, så det var via Panasonics kanaler vi försökte få tag på service.
Vi kommer att välja ett annat märke nu, vi kommer alltså att byta den istället för att serva den, den är ändå rätt gammal.
Vi kommer att välja ett annat märke nu, vi kommer alltså att byta den istället för att serva den, den är ändå rätt gammal.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
låter som väldigt lång tid för en lokal återförsäljare !!!!!
det är ju ingen som vågar grotta i en gammal pump det kan ju vara hur besvärligt som helst.Anna_H skrev:
bara gasen till en pump kostar 2500.- i dag.
då är det enklast att säga att man inte har tid...
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ska/bör fungera i 10år som du skriver är en sak men som med all elektronik inkl fyrvägsventiler, kretskort, spole och givare så kan det gå sönder oavsett om det är en "enkel grej".E etompau skrev:
När komponenterna är rätt dimensionerade och rätt mjukvara för styr blir en bra tillförlitlig produkt så är det en "enkel grej" men inte alla tillverkare som lyckas lika bra med effekt/effektivitet/tillförlitlighet