min bergvärme pump verkar skicka ut varmvatten till elementen fast det är tokvarmt ute och skal verkligen inte producera någon värme för uppvärmning. Det är inte kurvan. Jag tror det är någon ventil eller dylikt som spökar, men vilken? Eller om någon har en annan idé.
pumpen är en IVT Greenline C7.

Växlingsventilen kanske. Klassiskt fel.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Intressant. Kan man kolla om det är fel på den? Eller try and error som gäller? Går det byta den själv?

Det i särklass vanligaste felet är att någon av växelventilerna kärvar fast. Sök på
varmepumpsforum.com så finns det massor av beskrivningar hur man motionerar ventilen och/eller byter den till en annan med bättre konstruktion.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det är växelventilen. Rörde på ”piggen” oxh den rör på sig men fjädrar ej tillbaka. Rörmokaren kunde ev. Komma idag men annars på måndag. Kan jag putta in nålen och ”lura” systemet under helgen?

Svarar mig själv: det går bra :D blir ju ingen värme ut i radiatorerna men vad för det med 25 grader ute.
Synd bara att rör firman inte hörde av sig enligt utlovat. Vet ej hur illa det kan gå med nålen intryckt eller att pumpen får köra med trasig växelventil.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det kommer nog att gå bra tills värmepumpen börjar vilja växla igen = nästa period det blir tillräckligt svalt/kallt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.