Min mor har en Bosch 4000 EW frånluftsvärmepump i sitt hus på 80 kvm. På vintern är värmen bra, men nu vid plusgrader blir det för kallt i huset. Det sitter bara en utomhusgivare monterad, ingen inomhusgivare.

När jag höll på att kolla igenom inställningarna såg jag att ”minimal utetemperatur” (DUT) stod på -35. Huset ligger i södra Mälardalen så korrekt inställning bör väl vara ca -18. Vilka konsekvenser får en sådan här felaktig inställning? Kan den ha samband med den låga innertemperaturen vid plusgrader ute?

Redigerat:
Vad jag förstår så påverkar det inställningen av värmekurvan. Funkar värmekurvan hyfsat så är det nog bäst att låta den inställningen vara.
Om det är lagom varmt inne när det är kallare ute, men blir för varmt när det är varmare så ska du ha en lite flackare kurva och öka förskjutningen lite.

Tack för svaret! Det dumma med denna modell är att man inte kan ”knäcka” värmekurvan, bara parallellförskjuta den (om jag fattat rätt). Undrar om en inomhusgivare skulle göra problemet med kallt inomhus vid plusgrader utomhus mindre?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.