Byggahus.se
Är det någon annan än jag som haft dåliga erfarenheter av IVT?

Det började med att jag fick en bergvärmepump med expansionstank levererad. Den uppfyllde inte kraven på varmvattenförbrukning vilket jag meddelade innan emballaget togs bort. Min vilja var då att komplettera med extra tank (som jag skulle köpa til ordinarie pris). Svaret från IVT var mycket provoserande de kunde ta tilbaka pumpen mot 25% avdrag och jag skulle då få köpa tillbaka samma pump med varmvattenbepredare i paket!
Inte heller min VVSare kunde köpa den extra varmvattentanken från IVT, så nu står jag med ett system som inte går att använda.

Vad ska jag göra någon med liknande erfarenhet.

En annnan märklig lösning från IVT var att köpa en el spetsberedare från någon annan leverantör....

C
C contilius skrev:
Inte heller min VVSare kunde köpa den extra varmvattentanken från IVT, så nu står jag med ett system som inte går att använda.
Du kan ju köpa den externa varmvattenberedaren på stan, så varför skulle VVS:aren inte få köpa den?
Låter som att det är den som dimensionerat anläggningen som borde ta på sig detta om kravet var känt från början.
Vilken beredare vill du ha?

IVT tillverkar inte elberedare, så det är inte så konstigt att det blir ett annat fabrikat.
På beskrivningen låter det som att installatören har gjort en dålig projektering. Det är väl inte IVT's fel?

C contilius skrev:
Är det någon annan än jag som haft dåliga erfarenheter av IVT?

Det började med att jag fick en bergvärmepump med expansionstank levererad. Den uppfyllde inte kraven på varmvattenförbrukning vilket jag meddelade innan emballaget togs bort. Min vilja var då att komplettera med extra tank (som jag skulle köpa til ordinarie pris). Svaret från IVT var mycket provoserande de kunde ta tilbaka pumpen mot 25% avdrag och jag skulle då få köpa tillbaka samma pump med varmvattenbepredare i paket!

Vad ska jag göra någon med liknande erfarenhet.

En annnan märklig lösning från IVT var att köpa en el spetsberedare från någon annan leverantör....
Verkar ju konstigt. Visste du inte vilken värmepump du beställt? Eller levererade de fel pump?

Om det är en Greenline-pump så är det inte samma pump du ska använda om du har en separat varmvattentank. Du ska ha en utan inbyggd beredare + en tank vid sidan om, alltså en E-modell. Du har troligen fått en C-modell och den måste isf bytas ut, om du ska komplettera med extra vv-tank.
Alternativt är att koppla en elberedare i serie, men det får då bli av annat fabrikat som nämnts tidigare.

Redigerat:
Som skrivits tidigare, vad har du beställt, vem har gjort lösningen till dig och vem har beställt från IVT?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.