Min befintliga lvvp (IVT 290 AW med Optima 500) krånglar sedan en vecka tillbaka.
Shunt, pumpar och magnetventiler tycks fungera men den värmer bara upp både värme och varmvatten till ca 30 grader vid 10 graders utetemperatur. Tillskottet slår inte till automatiskt men kan startas manuellt så nu kör jag systemet som en ren elpanna.

Anläggningen är 15 år gammal och service är bokad till på fredag.
Får se då hur domen lyder men med tanke på att det är såpass gammalt så är det inte otänkbart att det är dyra besked.

Om det skulle bli aktuellt med en ny anläggning, vilken modell bör man då satsa på idag om man vill ha ett "vettigt" alternativ.
Alltså kanske inte det dyraste men inte heller en pump med gammalmodig teknik.
Fördel om den är smidig att docka mot acktank om jag framöver skulle vilja bygga ut systemet med vedpanna eller solslinga.

Det är bara att kolla på de vanliga
IVT/Bosch, Thermia, Nibe/CTC, Viessmann, Mitsubishi. Alla går att docka. Kan hända att en ny IVT/Bosch utedel går att docka med befintlig innedel?

Om du investerar i en riktigt bra ny pump så finns det ingen anledning att krångla och docka till solvärme eller ved. Dom är så effektiva idag så det är bättre att investera i några solceller istället

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.