Hej
Jag är ny med bergvärme och ser en tryckmätare ovanpå expansionskärlet till IVT värmepumpen som visar 0. Är det något jag borde oroa mig för inför vintern?

• IVT värmepump och expansionskärl med tryckmätare som visar noll bar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är kärlet för köldbäraren (brine). Om det sitter på högsta punkten behöver det inte vara trycksatt men det ser ut som de kondensisolerade rören sitter högre uppe i taket. Undrar var luftning sker? Plastkärl tror jag kan tryckas upp till 0,5 bar. Skulle prata med de som installerat värmepumpen.

Tack för svar Josth.

Fick även svar från installationsfirman, de säger så här:

"den tryckmätaren kommer att sjunka med tiden. Om man tryckmätare den igen så kommer trycket att sjunka till 0 inom ett par år. Det är viktigare med nivån i kärlet. Sjunker den under 1/3 så fyller man den till 2/3 delar."

Antar Ok då?!

R
Alltid bra med ett tryck när det gäller pumpar allrahelst för brain , spriten gör att ytspänningen förloras , en pump ska ha ett statiskt tryck för att få tag i vätskan , den kan bli som ett vakum på sugsidan och då kan pumpen kavitera ,
( tänk hur en båtpropeller gör ) då slås syret ut frän vätskan och bubblor kan bildas i impellerhuset som slår sönder dito plus impeller , Pumpen kan paja rent ut sagt , ett tryck på 0,5 - 0,7 bar inte fel , det kommer att sjunka på vintern när vätskan blir kallare

ok, ja, det låter vettigt det du säger @rävlyan . Men hur gör jag för att trycksätta den igen, eller blir den automatiskt trycksatt när den kör så länge det är minst 1/3 med vätska i kärlet (som verkar vara minimi-nivån)?

R
Vet inte varför men kan inte zoma in den övre delen på kärlet

@rävlyan , bifogar en lite mer zoomad bild.

Närkymd bild av en vattenledning med röd ventil och tryckmätare i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du behöver ha ett övertryck eftersom de monterat kärlet under översta punkten. Många hävdar motsatsen, men jag står fast vid att det skall monteras ett tryckkärl med luftblåsa om man inte kan sätta de här värdelösa plastbyttorna på högsta punkten.
Du kan skapa ett övertryck genom att koppla en vattenslang till ventilen på toppen och försiktigt öka trycket. Detta får ej ske upprepade gånger för man vill inte späda ut spritblandningen. Sjunker trycket märkbart så har du ett läckage någonstans.

R
N Novisen10 skrev:
@rävlyan , bifogar en lite mer zoomad bild.

[bild]
Går nog att fylla på topp där , hoppas det är en ventil av något slag
Stäng av pumpen , fyll kärlet till full ,med brain , sen om du kan pressa in luft till kärlet är till ca hälften så är du klar
trycket ligger nog då på ca 0,5 bar och det räcker , .det kan sjunka lite efter ett tag , då slangarna utvidgar sig lite

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.