Har en Panasonic HZ12RKE med R32-mediet. I veckan var det 3 plusgrader ute och inte särskilt fuktig luft, kl 5 på morgonen gick avfrostningen igång. Tittade på kylelementet och den var hur torr som helst, ingen fukt eller frost på den. Kontaktade säljare som sa att det var normalt för det är gradantalet som styr om den avfrostar.
Jag ser det som otroligt att avfrostningen kör igång med en torr kylfläns.

Är det någon på Byggahus som vet om det är normalt?
 
En värmepump kan numera gå länge mellan avfrostningarna i värmedrift men någon gång måste den stanna och avfrosta för att "spola" tillbaka kompressoroljan till kompressorn oavsett den är igenfrostad eller ej. Det är vad jag har lärt mig.
 
P
Avfrostningen styrs av temperaturer och tid
Så ibland kan det nog bli på det viset du säger
 
Tackar båda två för svaren, då är det normalt. Ska hålla koll på hur ofta den gör det.
 
Äldre Panasonic var kända för att avfrosta oftare till skillnad från andra luftvärmepumpar. De stänger då av värmen som då går till avfrostning. Numera har de ett program som gör att de även fortsätter att ge viss värme samtidigt som de avfrostar.
 
P
Jag kan inte förstå hur de kan ge värme under avfrostningen.
Hela förångaren på insidan kyls ju ner till minusgrader
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer att Panasonic har en (eller flera) som ger värme under avfrostningen. Fick reda på det när jag pratade med dom om min pump, men då var det ju försent :worried:
 
electroluxaren skrev:
Jag kan inte förstå hur de kan ge värme under avfrostningen.
Hela förångaren på insidan kyls ju ner till minusgrader
Heatchargepumpar lagrar och använder värmen från kompressorn till avfrostning.
 
Det är inte samma sak som att den avger värme under avfrostningen.
 
useless useless skrev:
Det är inte samma sak som att den avger värme under avfrostningen.
Nej, men det gör den också, dock med minskad effekt.
Men poängen är att innerdelen inte behöver stanna och att avfrostningen går betydligt snabbare.
 
P
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nej, men det gör den också, dock med minskad effekt.
Men poängen är att innerdelen inte behöver stanna och att avfrostningen går betydligt snabbare.
Källa på det.
 
Den verkar ha nåt kilo extra saker runt kompressorn där värmeenergi lagras. Det funkar säkert bra för jämna ut dipparna, men det gör ju inte att den kan producera värme inne samtidigt som den producerar värme ute.
 
Ingen har väl har väl påstått att de kan producera värme vid avfrostning. De har sparat värme med Heathcharge tekniken. Som även kan ge viss värme inne i huset. Då jag själv inte har sådan så kan jag bara gå på reklamen. Den första lösningen var väl att de kompletterade med värmehuva som Sverigepumpen lanserade. Men den trodde inte många på.

"Användningen av lagrad värme ger en stabil uppvärmning med mindre temperaturfall.
Även när värmedriften stannar under avfrostningen fortsätter den lagrade värmen ständigt att värma rummet. Detta eliminerar tidigare obehag som orsakats av att temperaturen faller när uppvärmningen tillfälligt avbryts för att säkerställa en kontinuerlig uppvärmning från värmepumpen."
https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/happening/vilken-varmepump-ar-effektivast/
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
P
S slurppe99 skrev:
Ingen har väl har väl påstått att de kan producera värme vid avfrostning. De har sparat värme med Heathcharge tekniken. Som även kan ge viss värme inne i huset. Då jag själv inte har sådan så kan jag bara gå på reklamen. Den första lösningen var väl att de kompletterade med värmehuva som Sverigepumpen lanserade. Men den trodde inte många på.

"Användningen av lagrad värme ger en stabil uppvärmning med mindre temperaturfall.
Även när värmedriften stannar under avfrostningen fortsätter den lagrade värmen ständigt att värma rummet. Detta eliminerar tidigare obehag som orsakats av att temperaturen faller när uppvärmningen tillfälligt avbryts för att säkerställa en kontinuerlig uppvärmning från värmepumpen."
[länk]
ge viss värme skrev du väl?
om man inte trollar så är det samma som producera viss värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.