4 063 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Hur kombinera frånluftsåtervinning och frikyla?
Fast kondensering är i det närmaste katastrof men man kan ju välja att låta vp jobba med lite för hög temp genom att välja fel värme kurva och sen låta shunten strypa ner till rätt temp men jag tycker även det är en dålig lösning. Väljer du en Nibe vp har dom både inne samt ute givare som standard eller tillbehör dvs en riktigt bra reglering tänker man inte elda så ofta kan man ju vrida ner börvärdet på shunt styrningen vid eldning och låta den stå högt vid vp drift om det inte funkar bra ända jag brukar inte röra min shunt styrning men tror den ger lite högre inne temp vid eldning 0,5 grad eller nått sånt. Kommer du ha slinga i tanken som förvärmer vv innan det går n i beredare eller hur fixar du vv.
Jo, jag funderar på om man kunde dra upp börvärdet på pumpen lite "för högt". Egentligen borde det ju gå på nästan ett ut: pumpen får göra lite varmare vatten så den får lite sämre COP, men å andra sidan så kommer ju acktanken göra sitt jobb (lite grann), så pumpen borde behöva starta lite mer sällan. Det blir ju trots allt samma mängd energi som går ut till radiatorerna.
Jag funderade på att förvärma VV men det blir för dyrt. En slinga kostar ju många tusen, och jag räknar inte med att elda så pass mycket att det någonsin lönar sig. Hela kalaset kommer ju såklart inte att löna sig, men jag gör det ju för att det är kul. Men det blir inte så mycket roligare av att värma VV också
Så VV får skötas på vanligt sätt, med en VPB.
Jag funderade på att förvärma VV men det blir för dyrt. En slinga kostar ju många tusen, och jag räknar inte med att elda så pass mycket att det någonsin lönar sig. Hela kalaset kommer ju såklart inte att löna sig, men jag gör det ju för att det är kul. Men det blir inte så mycket roligare av att värma VV också
Jag förvärmer vv i tanken till i stort sett samma temp som framledningen vid vp drift de gångerna jag eldar så blir det tillräckligt varmt så det går rakt igen beredaren i vp utan att den behöver starta. En sak jag funderat på om jag inte hade slingor vore att ha en värme växlare på rad returen som förvärmer vv borde funka bra om man har rejäl tank så inte framledningen dippar allt för mycket.
Jo, alltså, hade jag kunnat få en tank med slinga för en rimlig peng så hade jag ju gjort som du. Nu blir det lite väl mycket pengar på hobbykontot. Jag har ju ingen bra tillgång till gratis ved heller, så den ekonomiska vinsten är försumbar (eller snarare negativ).
Men jag tror att det lutar åt att köra pumpen med lite "för högt" börvärde och sedan låta shuntstyrningen hålla inomhustempen på rätt nivå. Då slipper jag köpa Nibes tillbehör, så det blir väl inte så mycket dyrare.
Det är ju verkligen synd att Nibes egna styrning inte klara av det fallet jag vill ha. Känns inte som att det borde vara så komplicerat att få till.
För skojs skull satt jag och skissade på en lösning med dubbla shuntar som skulle kunna funka med Nibes tillbehör, men det blir nog för komplicerat för att funka bra i praktiken.
Men jag tror att det lutar åt att köra pumpen med lite "för högt" börvärde och sedan låta shuntstyrningen hålla inomhustempen på rätt nivå. Då slipper jag köpa Nibes tillbehör, så det blir väl inte så mycket dyrare.
Det är ju verkligen synd att Nibes egna styrning inte klara av det fallet jag vill ha. Känns inte som att det borde vara så komplicerat att få till.
För skojs skull satt jag och skissade på en lösning med dubbla shuntar som skulle kunna funka med Nibes tillbehör, men det blir nog för komplicerat för att funka bra i praktiken.
Nja, det är ju frågan. Samtidigt så kommer ju pumpen förhoppningsvis få lite färre starter eftersom överskottsenergin från det högre börvärdet lagras i tanken.
Sedan tänker jag att skillnaden kanske inte blir så jättestor ändå? Om man har börvärdet två grader för högt. Känns som att vi kanske börjar prata hundralappar per år då?
Sedan tänker jag att skillnaden kanske inte blir så jättestor ändå? Om man har börvärdet två grader för högt. Känns som att vi kanske börjar prata hundralappar per år då?
Kör du vp mot rejäl tank kommer du inte få problem med för många starter man kan justera antalet rätt bra på Nibe genom gradminuterna. Skillnaden med 2 grader högre temp gör ingen jätte skillnad rör sig nog om några hundra kwh per år men det är helt onödiga kwh.
Jag tänkte ha en 500l tank. Jo, det kanske inte är optimalt. Men det är ju lätt att ändra ifall man skulle vilja. Verkar skönt bara att ha den mer avancerade styrningen på ett och samma ställe istället för att ha en styrning när pumpen går (pumpens egen) och en annan när pumpen inte går (shuntautomatiken).
Klicka här för att svara